В статье, на основании текста письма 1803 г.
князя Алексея Долгорукова, одного из первых россиян,
посетивших Троаду, анализируется представления
современников об истории и материальных свидетельствах существования древней Трои.
Стаття присвячена аналізу листа князя Олексія
Івановича Долгорукова до князя Андрія Івановича
Вяземського. Лист був відправлений з Києва 10 червня 1803 р. Він містив опис подорожі князя О. Долгорукова на місце існування легендарної Трої, його
враження і думку про достовірність Троянської війни, співставлення виявлених ним свідчень давнини
з «топографією Гомера». У листі князь торкається
результатів відвідувань цих місць антикваріямі,
в першу чергу французами — Огюстом Шуазель-Гуфье, Франсуа Кауффером і деякими іншими. За
підсумками своєї подорожі О. Долгоруков робить справедливий висновок про достовірність подій Троянської війни і реальне існування на цьому місці легендарного Ілліону. Подорож князя збігається з часом якісних змін російської дворянської культури на межі XVIII—XIX ст., коли на зміну закордонним поїздкам з освітніми або службовими цілями російські мандрівники стали керуватися власними уявленнями й інтересами.
The article analyzes the letter written by Prince
Alexey Ivanovich Dolgorukov to Prince Andrei
Ivanovich Vyazemsky. The letter was posted from
Kiev in June 10, 1803. It contained a description of
Alexey Dolgorukov’s journey to the legendary Troy location,
his impressions and opinions on Trojan War
reality, and comparison of the ancient artifacts found
by Dolgorukov to «Homer’s topography». The letter
touches upon the results of antiquaries’ visits, French
ones, such as Auguste de Choiseul-Gouffier, François
Kauffer and others. After his journey, A. Dolgorukov
has come to conclusion that the Trojan War really
took place and that the legendary Ilion really existed
at that location. The Prince’s journey coincided with
the changes in the Russian nobility’s culture between
the 18th and the 19th century, when Russian travelers
minded own interests in their foreign travels, rather
than simply do an educational or official trip.