У статті розглянуто процес викладання на
теологічному та, у різний час, на філософському,
гуманітарному та історичному факультетах
Львівського університету курсів з таких напрямків археологічної науки як біблійна, християнська,
класична, праісторична та слов’янська археологія.
Традиция преподавания археологии во Львовском
университете, одном из старейших университетов
страны, относится к первой половине ХIХ в., когда
студентам теологического факультета читали курс
библейской археологии. В дальнейшем свой вклад в
становление археологии на философском факультете
внесли И. Шараневич, М. Грушевский, Л. Цвиклинский. Первую кафедру классической археологии и праистории в университете возглавил К. Гадачек (1905—1914). Расцвет археологии в университете произошел
в 1916—1939 гг., когда тут функционировали две кафедры археологии во главе с Э. Буляндой и Л. Козловским. В советское время университетская археологическая наука переживала как времена подъема
(1940-ые, 1960-ые и 1980-ые гг.), так и упадка (1950-ые гг.). С утверждением украинской независимости в
университете началось формирование новой генерации археологов. Базисом для их профессиональной
подготовки должны стать не только традиции прошлого, но и усвоение новых методик и методологий,
интердисциплинарность, активизация деятельности
студентов в рамках научных семинаров, привлечение
к преподаванию работников академических институтов.
The tradition of archaeological studies in Lviv Universities
extends to first half of the 19th century. At that time
a course of the Biblical Archaeology was taught to the
students of Theological Faculty. Professors of Philosophic
Faculty I. Sharanevych, M. Grushevsky, L. Zviklinsky
made a huge contribution into becoming of archaeological
science. First department of the Classical Archaeology and
Ancient History in University was headed by K. Hadaczek
in 1905—1914. Archaeological studies flourished in
Lviv University in 1916—1939. There were already two
archaeological departments headed by E. Burlianda and
L Kozlovsky. In Soviet period archaeological science survived.
It thrived in 1940-ies, 1960-ies, 1980-ies but it was
also largely suppressed in 1950-ies. New generation of archaeologists
emerged with Ukraine Independence. Their
source is formed on the basis of previous traditions and
on the newest achievements as well. They implement new
methods and methodology, support interdisciplinary studies, outline students activity, enroll academic scientists to the process of education.