Artykuł składa się z dwóch części: rozważania teoretyczne na temat
miejsca historii regionu w historii ojczystej oraz historii powszechnej (została
postawiona teza, iż we współczesnej edukacji historycznej można pogodzić renesans regionalizmu z dążeniami do globalizacji we współczesnym świecie)
oraz praktycznej, w której są zaprezentowane konkretne przejawy kształcenia
tożsamości regionalnej młodego pokolenia, na tle historii polskiej i powszechnej
(zostaną zaprezentowane na przykładzie ścieżki edukacyjne, powstałej na
obrzeżach jednego z miast polskich – Torunia).
Стаття складається з двох частин: роздуми про місце історії регіону
у вітчизняній історії та загальної історії (поставленo тезу, що в сучасному
історичному освіті можна примирити ренесанс регіоналізму з прагненнями
до глобальності) і практичної, в якій показані конкретні прояви навчання
регіональної ідентичності молодого покоління, на тлі польської та загальної
історії.
Статья состоит из двух частей: размышления о месте истории региона
в отечественной истории и всеобщей истории (поставлен тезис, что в
современном историческом образовании можно примирить ренессанс
регионализма со стремлениями к глобальности) и практической, в которой
показаны конкретные проявления обучения региональной идентичности
молодого поколения, на фоне польской и всеобщей истории.
Article consists of two parts: the theoretical considerations on the subject
place of history of the region in the native history as well as in the general history
( the thesis was made, that in present historical education the renaissance
of regionalism may be reconciled with the yearning to globality in the present
world) as well as practical, in which the specific featutes of education display of
regional identity of young generation on the background of Polish and general
history.