Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Келермесская пантера (опыт культурологического анализа)

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Полидович, Ю.Б.
dc.date.accessioned 2014-11-07T14:51:07Z
dc.date.available 2014-11-07T14:51:07Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.citation Келермесская пантера (опыт культурологического анализа) / Ю.Б. Полидович // Археологический альманах. — 2010. — № 21. — С. 225-250. — Бібліогр.: в кінці статті. — рос. uk_UA
dc.identifier.issn 2306-6164
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/70517
dc.description.abstract В статье рассматриваются иконографические особенности изображения пантеры из Келермесских курганов, которые многими исследователями отмечаются как нескифские. Это особенности позы зверя, имеющего четыре лапы, пропорционального построения его фигуры, воспроизведения каплевидного инкрустированного уха и пасти с языком. На основании приведенных стилистических и семантических аналогий делается вывод о том, что келермесская пантера является уникальным произведением раннескифского искусства, которое отразило сложные коллизии начального этапа развития скифского “звериного стиля”. В стилистике проявились признаки, которые характерны для изображений хищников в раннескифском искусстве, прежде всего, западных регионов скифского мира, а в ряде случаев – восточных регионов. Кроме того, мастер был знаком и с переднеазиатской ювелирной техникой, что выразилось в способе инкрустации уха и глаза пантеры. Высказано предположение, что композицион- ные особенности изображения (наличие четырех лап и двух ушей, зооморфные превращения, числовые закономерности) были предопределены семантическим содержанием образа келермесской пантеры, связанным с пространственной символикой и космогоническим мифом. uk_UA
dc.description.abstract У статті аналізується зображення пантери з Келермеських курганів, зокрема, ті її іконографічні особливості, які багатьма дослідниками відзначаються як нескіфські. Це особливості пози звіра, що має чотири лапи, пропорційної побудови його фігури, відтворення краплеподібного інкрустованого вуха й пащі з язиком. На підставі наведених стилістичних і семантичних аналогій робиться висновок про те, що келермеська пантера є унікальним витвором ранньоскіфського мистецтва, яке відбило складні колізії початкового етапу розвитку скіфського “звіриного стилю”. У стилістиці виявилися ознаки, які були характерними для зображень хижаків у ранньоскіфському мистецтві, насамперед, західних регіонів скіфського миру, а у окремих випадках (краплеподібне вухо, бірюзовий колір інкрустації вуха та зубаста паща з язиком) – східних регіонів. Окрім того, майстер був знайомий і з передньоазіатською ювелірною технікою, що відобразилося у способі інкрустації вуха й ока пантери. Висловлено припущення, що композиційні особливості зображення (наявність чотирьох лап і двох вух, зооморфні перевтілення, числові закономірності) були визначені семантичним змістом образу пантери, пов’язаним із просторовою символікою й космогонічним міфом. uk_UA
dc.description.abstract In the article the iconography features of image of panther are examined from Келермесских of burial mounds which are marked many researchers as unscythian. It is features of pose of beast, having four paws, proportional construction of his figure, reproducing of and fall with a language. In the article the image of the panther from Kelermes burial mounds is analysed, in particular, it iconography features which marked many researchers as unscythian. It is features of beast’ pose which has four paws, proportional construction of it figure, recreation of the drop-shaped encrusted ear and the fall with the tongue. On the basis of the brought stylistic and semantic analogies over drawn conclusion that the Kelermes panther is unique work of early Scythian art, which reflected the difficult collisions of the initial stage of development of scythian “animal style”. Signs which are characteristic for the images of predators in a early Scythian art showed up in stylistics, foremost, western regions of the Scythian world, and in a number of cases – east regions. In addition, master was acquainted with the Near East jeweller technique, that was expressed in the method of encrustation of ear and eye of panther. Supposition is outspoken, that the composition features of image (presence of four paws and two ears, zoomorphic transformations, numerical conformities) were predefined by semantic maintenance of panther character, related to the spatial symbolic and cosmogony myth. uk_UA
dc.language.iso ru uk_UA
dc.publisher Інститут археології НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Археологический альманах
dc.title Келермесская пантера (опыт культурологического анализа) uk_UA
dc.title.alternative Келермеська пантера (досвід культурологічного аналізу) uk_UA
dc.title.alternative Kelermes panther (experience of the culturologycal analysis) uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис