На основании анализа движущих сил эволюции предложено понятие субъекта преобразований –
супрема, как расширение понятия когнитивной (живой) системы У. Матураны на самовоспроизво-
дящиеся системы процессов, организованных как в рамках отдельной личности, так и в сообществе
субъектов. В качестве основных типов супремов рассматриваются психообразы, эгрегоры и ноосфера.
Рассмотрен возможный онтологический статус супремов и взаимосвязь этого статуса со свободой
воли субъекта и уровнем предопределенности эволюции.
На підставі аналізу рушійних сил еволюції запропоновано поняття суб’єкта перетворень – супрема,
як розширення поняття когнітивної (живої) системи У. Матурани на самовідтворювальні системи
процесів, організованих як в рамках окремої особи, так і в спілці суб’єктів. Як основні типи супремів
розглядаються психообрази, егрегори і ноосфера. Розглянуто можливий онтологічний статус супремів
і взаємозв’язок цього статусу зі свободою волі суб’єкта і рівнем зумовленості еволюції.
On the basis of analysis of driving forces of evolution the concept, of the subject of transformations –
suprems, as the concept extension cognitive U. Maturana's (alive) system on self-reproduction systems of the
processes organised both within the limits of the separate person, and in assemblage of subjects is offered. As
the main phylums suprems psychoimages, egregors and a noosphere are considered. The possible ontologic
status suprems and interrelation of this status of with a free will of the subject and level of predeterminancy
of evolution are considered.