У статті розглянутий топос межі як топос зародження й існування чудовиська. На прикладі
аналізу творів М. Коцюбинського та В. Винниченка виявляються тенденції зародження і
функціонування монстра. Розглядається почварність як феномен художньої культури
перехідності. В основі почварності лежить гранична свідомість та екзистенційні начала. Топос
межі дозволяє народитися чудовиську, але не дозволяє усвідомити себе.
Ключові слова: перехідність, межа, топос, чудовисько, почварність.
В статье рассмотрен топос границы как топос зарождения и существования чудовища.
На примере анализа произведений М. Коцюбинского и В. Винниченко отслеживаются тенденции
зарождения и функционирования чудовища. Рассматривается чудовищность как явление
художественной культуры переходности. В основе чудовищности лежит граничное сознание и
экзистенциальные начала. Топос границы позволяет родиться чудовищу и функционировать,
однако не позволяет осознать себя.
Ключевые слова: переходность, граница, топос, чудовище, чудовищность.
In the article considered topos scopes as topos origins and existences of monster. On the
example of analysis of works M. Kocyubinskogo i V. Vinnichenko is watched to the tendency of origin
and functioning of monster. Monstrosity as phenomenon of artistic culture to transitionalness is
examined. Monstrosity border consciousness and existential beginnings is the basis of. Topos of border
allows to give birth to the monster and function, however allows to realize itself.
Keywords: transitionalness, border, topos, monster, monstrosity.