Досліджено сутність та значення естетики Баумґартена. З’ясовано, що у філософії Баумґартена естетичне
означає – чуттєве, а естетика – наука про чуттєве пізнання. Розглянуто відмінність між ясними-сплутаними
та ясними-чіткими уявленнями та висвітлено баумґартенову концепцію інтенсивної ясності та екстенсивної
ясності. З’ясовано, що Баумґартен ясні-сплутані (екстенсивно-ясні) уявлення означив чуттєвими уявленнями
(repraesentationes sensitive). З’ясовано, що інтенсивна ясність осягається розумом (ratio), а екстенсивна –
аналогом розуму (analogon rationis). Проаналізовано проблему мистецтва та проблему краси відносно
естетики Баумґартена. Показано первісність баумґартенової естетики та її важливість для розуміння даного
феномену взагалі.
Исследованы сущность и значение эстетики Баумгартена. Выяснено, что в философии Баумгартена «эстетичное»
значит «чувственное», а эстетика – наука о чувственном познании. Рассмотрены отличие между ясными-
слитными и ясными-четкими представлениями, а также концепция Баумгартена интенсивной ясности и
экстенсивной ясности. Выяснено, что Баумгартен ясные-слитные (экстенсивно-ясные) представления
обозначил как чувственные представления (repraesentationes sensitive). Выяснено, что интенсивная ясность
постигается разумом (ratio), а экстенсивная – аналогом разума (analogon rationis). Проанализирована
проблема искусства и проблема красоты относительно эстетики Баумгартена. Показана первичность
эстетики Баумгартена и ее важность для понимания данного феномена вообще.
The essence and importrance of Baumgarten’s aesthetics are investigated. It is found out, that in Baumgartend’s
philosophy “the aesthetic” means – “sensuous”; and “aesthetics”– is science about sensuous cognition. It is
considered a difference between the clear-confuse and the clear-distinct representations; and Baumgarten’s
conception of intensive clarity and extensive clarity is reflected. It is found out, that Baumgarten clear-confuse
(extensive-clear) representations meant sensuous representations (representations sensitive). It is indicated that
the intensive clarity is comprehended with a reason (ratio), and extensive clarity with a analog of reason
(analogon rationis). The problem of art and problem of beauty are analysed in relation to Baumgarten’s
aesthetics. It is ascertained the primacy of Baumgarten’s aesthetics and its importance for understanding given
phenomenon in general.