І.Я.Франко був найвизначнішим представником «Молодої України» — нового покоління
української інтелігенції, що дало можливість органічного розвитку всім структурним
елементам культури наприкінці ХІХ — початку ХХ ст. Він досить широко репрезентує
філософію української національної ідеї, розкриває націотворчу функцію інтелігенції.
Розглядає процес формування самосвідомості народу, вказує на чинники, що
перетворюють юрбу в народ і стимулюють реалізацію його творчих сил. Аналізує
структурні компоненти особи національного героя — ідеал, віру та щирість. Саме цим
цікава філософська спадщина І. Франка і допомагає нам збагнути українську філософську
культуру даного періоду.
И.Я.Франко был самым ярким представителем «Молодой Украины» — нового поколения
украинской интеллигенции, которая дала возможность органическому развитию всех
структурных элементов культуры конца Х1Х — начала ХХ века. Он достаточно широко
представляет философию украинской национальной идеи, раскрывает значение
интеллигенции в становлении нации. Рассматривает процесс формирования самосознания
народа, прослеживает составляющие, которые превращают массу в народ, стимулируют
реализацию его творческих сил. Анализирует структурные компоненты национального
героя — идеал, веру и искренность. Именно этим интересно философское наследие
И.Франко и помогает нам воспринять украинскую философскую культуру того периода.
I. Franko was most prominent representative of «Young Ukraine» — a new generation of
Ukrainian intelligentsia, that gave the possibility of fundamental development to all structural
cultural elements at the end of ХІХ th –the beginning of the XX-th century. He widely
represents the philosophy of Ukrainian national idea, discovers the creative function
ofintelligentsia. He considers the process of the formation of self-consciousness of the
population, indicates the factors, that change the crowd into nation and stimulates
therealization of his creative intentions. He analyses structural components of the character of
a national hero-ideal, belief and sincerity. Exactly by these factors Franko’s philosophical
heritage is interesting and helps us to realize the Ukrainian philosophical culture of the given
period.