Проведено комплекс психофізіологічних досліджень серед курсантів у динаміці навчання у морському вузі з використанням широкого спектру комп’ютерних, бланкових тестів та інструментальних методів, що дозволило виявити характер і ступінь вираженості функціональних змін, їх взаємозв’язок з учбовим, екзаменаційним стресом і виробничим навантаженням в рейсах. Одержані результати віддзеркалюють ступінь адаптації до учбово виробничої діяльності і являються чутливими маркерами формування професійно важливих якостей.
The complex of psychophysiological researches at cadets lead in dynamics of studying in sea high school with use of a wide spectrum of computer, blank tests and the tool methods. There was showing the character and degree of expressiveness of functional changes, their interrelation with an academic load, examination stress and
occupational loading in educational sea trips. The received data not only reflect a degree of adaptation to occupational practice activity, but also are markers of
professionally important qualities and the individual occupational dynamic stereotype of the future operators’ activity formation.