Системна криза радянського суспільства наприкінці XX ст. мала конкретні прояви в радянській історичній науці. Серед них квазінаукові концепції світової історії А.Т. Фоменка, О.О. Бушкова, Ю.М. Канигіна та ін., а також фантастичні версії походження індоєвропейців Н.Р. Гусевої, В.О. Сафронова, Ю.О. Шилова. Критичному аналізу останніх присвячено цю статтю.
В переломные периоды истории происходит смена старых исторических концепций новыми, более соответствующими духу времени. Однако появление последних, как правило, сопровождается большим количеством «интеллектуального брака»: религиозных ересей, квазиидеологий, псевдонаучных концепций. Так, замену устарелой формационной концепции человеческой истории на постсоветском пространстве относительно новым цивилизационным подходом Шпенглера—Тойнби сопровождает сонм квазинаучных исторических «концепций» А.Т. Фоменка, О.О. Бушкова, Ю.М. Каныгина и др. Постсоветская индоевропеистика также породила многочисленные экзотические версии происхождения народов индоевропейской семьи, которые в условиях тотального отторжения прошлого обществом претендуют на роль могильщиков традиционных академических концепций генезиса индоевропейцев. Среди них — свидерская версия происхождения евразийцев (индоевропейцев, финно-угров, тюрко-монголов) В.О. Сафронова, смелая попытка Н.Р. Гусевой вывести индоевропейцев из русского Поморья, экзотические тексты Ю.А. Шилова о трипольской Аратте как основе не только индоевропейских народов, но и всей современной цивилизации. Их критическому анализу посвящена данная статья.
During the crucial periods of history, the change of old historical conceptions into new ones more correspondent to the spirit of time, usually takes place. However, the appearance of the last ones, as a rule, is followed by a number of “intellectual wastes”: religious heresy, quasi-ideology, and pseudo-scientific concepts. The change of the old historical conception of formations on the post-soviet background into the relatively new civilization approach by Spengler and Toynbee is accompanied by a number of quasi-scientific historical “conceptions” by A. T. Fomenko, O.O. Bushkov, Ju.M. Kanygin, etc. The post-soviet Indo-European studies have also brought to life numerous exotic versions of the origin of peoples of the Indo-European family, which within the conditions of total tearing away of the past by society, pretend to the role of gravediggers for the traditional academic conceptions of the genesis of the Indo-Europeans, Among them, we can name the Sviderian version of the origin of Euro-Asians (Indo-Europeans, Finn-Hungarians, Turks-Mongolian) by V.O. Safronov, the daring attempt of N.P. Guseva to find the origin of the Indo-Europeans in the Russian Pomorje, and Ju.A. Shylov’s exotic texts about Tripolian Aratta, as the basis of not only the Indo-European peoples but also the whole modern civilization. The given article considers their critical analysis.