В статье монетные изображения Ольвии классифицируются по типу их художественных трактовок и уровню профессионально-изобразительного мастерства. Некоторые из сугубо ольвийских вариантов образов греческого искусства рассматриваются как предвестники новых художественных течений. На определенных монотипологических монетных выпусках обнаружена система в чередовании стилей, выясняются причины их смен.
У статті описано дві групи зображень монет Ольвії досліджуваного часу за типом мистецьких трактувань — із традиційним (А) та нетрадиційним новаторським (Б) трактуваннями образів. За рівнем образотворчої майстерності в кожній групі виділено дві підгрупи — із ремісничим виконанням та майстерним. Окремо виділено самобутні твори — передвісники принципів деяких художніх стилів елліністичної епохи — експресивно-гротескного та декоративно-вишуканого, експресивно-динамічного та натуралістичного.
Мистецтвознавчий аналіз зображень орла, що стоїть із розпростертими крилами на дельфінові, на противагу думці, що устоялася, показав таке: самобутність зображення полягає не в особливій «ольвійській позі» орла, а в оригінальному, у дусі елліністичного мистецтва, трактуванні архаїчної композиції; уявляється, що перші емісії срібних статерів із зазначеним мотивом було випущено раніше асів з тим же типом. На деяких монетних випусках Ольвії виявлено систему в чергуванні стилів і її збіжність зі структурою однієї з циклічних моделей еволюції художніх стилів в європейському образотворчому мистецтві; архаїчний — класичний — декоративний — натуралістичний - стилізація. Причина змін цих стилів пояснюється різним положенням стимулятора зображення та боротьбою навперемінно активних змісту та форми, канонічного та особистісного начал.
The drawings of Olbian coins of the studied period are divided according to the type of art interpretations into two groups: the traditional (A) and not-traditional (innovatory) (B) interpretations of the images. Each of them is divided into two subgroups, with the artisan and master execution according to the level of artistic mastery. The original masterpieces, coordinate the principles of some artistic styles of the Hellenistic epoch-expressive-grotesque, decoratively graceful, expressively-dynamic, and naturalistic. The art critical analysis of the image of the eagle, standing on the dolphin with the extended wings, showed that: 1) its originality is not in the special «Olbian pose» of the eagle but in the original interpretation in the spirit of Hellenistic art, lying in the basis of its archaic composition. The first emissions of the silver staters with the mentioned image were minted earlier than the asses of the same type. On the definite Olbian coin issues the system of alternations of styles and its coincidence with the structure of one of the cyclical models of the evolution of the artistic styles in European fine art (archaic — classical — decorative — naturalistic — stylization) is found out. The reason for the alternations of these styles is explained by the different positions of the picture stimulator and by the fight of active contents and form of the canonical and private principles.