Мета дослідження – розглянути роль та участь православного духовенства і віруючих у рятуванні єврейського населення від Голокосту під час Другої світової війни, осмислити трагедію Бабиного Яру задля увічнення пам’яті жертв Голокосту та «праведників народів світу» в Україні. Методологічні засади дослідження ґрунтуються на принципах історизму, наукової об’єктивності,
системності, діалектичному підході до історичних явищ. Відповідно до поставленої мети й завдань було використано сукупність загальнонаукових, міждисциплінарних, спеціальних методів дослідження. Наукова новизна. Проаналізовано свідоцтва та статистику щодо участі православного духовенства і віруючих у рятуванні єврейського населення від Голокосту під час Другої світової
війни. Наголошено, що рятування й переховування українцями євреїв під час німецької окупації, без
перебільшення, – жертовний та героїчний подвиг, адже за розпорядженнями окупаційної влади за
нього загрожувала страта не тільки тим, хто це робив, але й усім членам їхніх родин. Наведено
приклади, як порятунок євреїв українцями являв собою не просто вчинки окремих громадян-одинаків, а цілих груп людей, зокрема односельців. Звернено увагу на те, що реальна кількість українців,
які рятували євреїв від Голокосту, насправді більша в рази, аніж встановлено за офіційними даними Яд Вашем. Відзначено, що відомо не менше 1436 мешканців різних регіонів України, які як «праведники народів світу» офіційно віднесені до інших країн. Отже, якщо до офіційної цифри 2673
українських праведників додати ще 1436 мешканців різних регіонів України за списками інших країн, то разом матимемо не менше 4109 визнаних Праведників. Наголошено, що в багатьох таких випадках важливу роль відігравали саме релігійні переконання рятівників. Цей аспект досі лишається
найменш вивченим. Проте, є підстави вважати, що саме релігійні почуття та переконання багатьох українських Праведників були ключовими при їхньому виборі і вчинку. Привернено увагу до
проблеми, що за браком джерел та безповоротною втратою самих очевидців нині вкрай складно
визначити внутрішні мотиви релігійної свідомості, які вплинули на подвиг українських рятівників,
як і імена багатьох, що й далі лишаються невідомими. Відзначається, що ретельних та систематичних досліджень щодо ролі православного духовенства та віруючих у порятунку єврейського населення від Голокосту під час Другої світової війни не проводилося. Наголошено на потребі продовження пошуків і досліджень, які допоможуть відкрити нові імена та подвиги українських «праведників».
The purpose of the study – to examine the role and participation of the Orthodox clergy and believers
in saving Jewish population from the Holocaust during the Second World War and to understand the Babyn
Yar tragedy in order to memorialise Holocaust victims and «righteous among the nations» in Ukraine.
The methodological foundations of the study are based on the principles of historicism, scientific objectivity,
systematicity and a dialectical approach to historical events. In accordance with the aim and objectives,
a combination of general scientific, interdisciplinary, and special research methods was used. Scientific
novelty. The author analyses evidence and statistics on the participation of Orthodox clergy and believers
in saving Jewish population from the Holocaust during the Second World War. It is emphasised that
the rescue and hiding of Jews by Ukrainians during the German occupation was, without exaggeration, a
sacrificial and heroic feat, because, according to orders of the occupation authorities, not only those who
did it, but also all members of their families were threatened with execution. Examples are given of how the
rescue of Jews by Ukrainians was not just actions of individual citizens, but of entire groups of people, including
fellow villagers. It is noted that the actual number of Ukrainians who saved Jews from the Holocaust
is actually many times higher than the official Yad Vashem data. It is observed that there are at least
1436 residents of different regions of Ukraine who are officially classified as «righteous among the nations
» in other countries. Thus, if we add to the official figure of 2673 Ukrainian righteous people another
1436 residents of different regions of Ukraine on the lists of other countries, we will have at least 4109 recognised Righteous people. It is stated that in many of these cases, religious beliefs of rescuers played an
important role. This aspect is still the least studied. However, there are grounds to say that religious feelings
and beliefs of many Ukrainian Righteous were the key to their choices and actions. Attention is drawn
to the problem that, due to the lack of sources and the unavoidable loss of witnesses, it is now extremely
difficult to determine inner motives of religious consciousness that influenced the feat of Ukrainian saviours,
as well as the names of many saviours who remain unknown. It is marked that no detailed and systematic
research has yet been conducted on the role of the Orthodox clergy and believers in saving Jewish
population from the Holocaust during the Second World War. The author emphasises the need to continue
searches and researches that will help to discover new names and deeds of Ukrainian «righteous».