Потреба імпортозаміщення є актуальною для будь-якої країни з точки зору необхідності забезпечення її економічної самодостатності, незалежності від ситуації на зовнішніх ринках та геополітичних змін. Для України в умовах повномасштабної війни таке завдання є важливим з позиції забезпечення економічної стійкості та безпеки. З цією метою уряд визначив серед пріоритетних завдань своєї діяльності заміщення у публічних закупівлях імпортної складової. Його вирішення буде важливим і для реалізації проєктів, пов’язаних із закупівлями для відбудови інфраструктурних об’єктів у повоєнний період.
Значний виробничий потенціал для повоєнної відбудови інфраструктурних об’єктів України має сфера виготовлення ліфтового обладнання. Необхідність розширення виробничих потужностей цього сегменту машинобудування для задоволення потреб внутрішнього ринку у період повоєнної відбудови обумовить створення нових робочих місць та буде мати мультиплікаційний ефект від розвитку суміжних підприємств-постачальників компонентної бази виробництва. Проте низка проблем заважає вітчизняним виробникам ліфтового обладнання перемагати у публічних закупівлях.
Метою статті є обґрунтування доцільності та визначення напрямів і заходів щодо стимулювання імпортозаміщення ліфтового обладнання у публічних закупівлях в Україні.
Проаналізовано ринок ліфтового обладнання України. Оцінено здатність вітчизняних виробників ліфтового обладнання конкурувати на внутрішньому ринку за ціною, терміном гарантії, вартістю гарантійного обслуговування, якістю обладнання.
Проаналізовано публічні закупівлі ліфтового обладнання та послуг щодо технічного обслуговування ліфтів через систему «Prozorro». Встановлено, що близько 70% публічних закупівель ліфтового обладнання припадає на закупівлю ліфтового обладнання в імпортерів із Туреччини та Китаю. Виявлено проблеми вітчизняних виробників ліфтової продукції, які заважають брати участь/перемагати у публічних закупівлях.
Здійснено розрахунок мультиплікативного ефекту від зростання обсягів державних закупівель ліфтового обладнання у вітчизняних виробників, який свідчить про доцільність стимулювання імпортозаміщення ліфтового обладнання у публічних закупівлях. Запропоновано напрями та заходи щодо стимулювання імпортозаміщення ліфтового обладнання у публічних закупівлях в Україні.
The problem of import substitution is relevant for any country, taken into account the re-quirements of its economic self-sufficiency, independence on the situation at the international markets and on geopolitical changes. For Ukraine in the state of full-scale war, this task is im-portant from the viewpoints of economic resilience and security. For this reason, the Govern-ment determined the substitution of import components in public procurements as one of the priorities of its activity. Solving this problem will be important for the projects associated with the procurement for the recovery of infrastructure in post-war period.
The sector of elevator equipment production has a significant industrial potential for the post-war recovery of infrastructure in Ukraine. Extension of industrial capacity of this segment of machine building in order to cover the domestic market requirements in post-war recovery period will enable new job creation and will provide a multiplicative effect based on the devel-opment of complementary suppliers of production components. However, a number of prob-lems prevents Ukrainian elevator equipment producers from winning in public procurements.
The goal of the article is to substantiate the reasonability and to determine the directions and stimulating measures for elevator equipment import substitution in public procurements in Ukraine.
The market of elevator equipment of Ukraine has been analyzed. The capacity of Ukraini-an elevator equipment producers to compete at the domestic market has been assessed based on price, warranty terms, cost of warranty service, and quality of equipment.
Public procurement of elevator equipment and maintenance services in “Prozorro” system has been studied. It was found that about 70 % of public procurements of elevator equipment account for the purchases of imported equipment from Turkey and China. The problems of domestic producers of elevator equipment preventing them from winning the public procure-ment have been explained.
The multiplicative effect from the increase of public procurements of elevator equipment from national producers has been assessed. This proves the reasonability to stimulate import substitution of elevator equipment in public procurements. The directions and measures of ele-vator equipment import substitution stimulation in public procurements in Ukraine have been suggested.