Статтю присвячено дискусійним питанням інтерпретації різними дослідниками перших карбованих срібних
монет Ольвії.
Первые чеканные монеты Ольвии с легендой ΕΜΙΝΑΚΟ, изображением Геракла на аверсе и символикой Аполлона на реверсе на протяжении длительного времени привлекают к себе внимание не только нумизматов, но
также историков и археологов. В статье рассмотрены значительные расхождения в вопросах хронологии монет Эминака, этнического выяснения этого имени и изменения взглядов относительно его статуса и трактовки изображения Геракла в сопоставлении его с главным персонажем понтийско-эллинской легенды о происхождении скифов. Сделан вывод, что исследование личности Эминака в ипостаси владыки Скифии и протектора Ольвии не соответствует ее историческому развитию, а мнение некоторых ученых о том, что этот
вопрос полностью решен, нельзя считать правомерным.
The first coined money of Olbia bearing the legend EMINAKO and the depiction of Heracles on the obverse, and
the symbols of Apollo on the reverse have been attracting attention not only of numismatists, but also of historians
and archaeologists for a long time. The article views wide discrepancy in such issues as the chronology of Eminak’s
coins, ethnic identity of this name and changes in opinions on its status, as well as changes of interpretation of
depiction of Heracles comparing him with the main character of the Pontic-Hellene legend about the Scythian
parentage. As a result, the author of the article comes to a conclusion that the view of personality of Eminak as
a sovereign of Scythia and a protector of Olbia does not correspond to the historic development, and the opinion of
some scholars that this issue is completely solved can not be considered as valid.