У статті розглянуто матеріали з поселення Уч-Баш у Південно-Західному Криму, що зберігаються у фондах Національного заповідника «Херсонес Таврійський» (НЗХТ). Опубліковано кераміку з будівлі І цього поселення, а також зроблено спробу її типологічного аналізу та культурної інтерпретації.
Статья посвящается памяти исследователя Уч-Баша, выдающегося археолога Станислава Францевича Стржелецкого, чей труд открыл для археологической науки среди многих других прекрасный памятник позднебронзового— раннежелезного времени в Крыму — поселение Уч-Баш. Материал этих раскопок хранится в фондах Национального заповедника «Херсонес Таврический» (НЗХТ) и в основе своей так и не был опубликован. В данной публикации комплексно приведен керамический материал постройки 1 поселения, а также осуществлена попытка анализа технологических особенностей изготовления керамики, времени ее бытования и на основе аналогий — распространения отдельных типов как в местных крымских, так и в других причерноморских комплексах. Сделан вывод о процессе адаптации разных традиций в изготовлении керамики. На основе типологических признаков установлено, что типы нелощеной (кухонной) керамики находят аналогии в керамических комплексах белозерской культуры, тогда как лощеная (столовая) керамика испытывает серьезное влияние культур раннего фракийского гальштата. Хронологически по аналогиям с поселения Бабадаг в Румынии бытование данного комплекса приходится примерно на фазу 1/11 этой группы, причем дальнейшее развитие типов комплекса в керамике раннего этапа кизил-кобинской культуры имеет место.
This article is devoted to the researcher of Uch-Bash, a prominent archaeologist — Stanislav Frantsevich Strzheletskiy, who discovered this wonderful Late Bronze — Early Iron Age site for the archaeological science. Materials from these excavations are preserved in the stores of the National Preserve of Tauric Chersonesos and mostly remain unpublished. This article presents full assemblage of ceramics from the Structure 1 settlement, as well as makes an attempt of analyzing the technological details of the ceramics manufacture, the time it was in use, and (basing on analogies) distribution of some of its types in the local Crimean assemblages as well as other Black Sea North Littoral ones. The author has come to a conclusion regarding the process of adaptation of various traditions in the pottery manufacture. On the basis of typological features it was determined that unpolished ceramics (kitchen ware) have analogies among the ceramic assemblages of the Belozerskaya culture, whereas polished ceramics (tableware) are greatly influenced by the cultures of the early Thracian Hallshtatt. Chronological analogies of this assemblage from the Romanian settlement of Babadag date it back to approximately the I/II stages of this group, and types of the assemblage continue to develop within the ceramics of the early stage of the Kizil-Koba culture.