У запропонованому дослідженні на підставі ретельного аналізу керамічного комплексу висвітлюються проблеми генезису та локалізації пам’яток трипільської культури Пруто-Дністровського регіону.
В статье анализируется керамический комплекс поселения трипольской культуры у с. Журы, исследованного С. Н. Бибиковым в 1952—1954 гг.
Проведена классификация керамики, выделены ведущие типы форм посуды и орнаментальные схемы, что позволило отнести поселение к кругу памятников финальной ступени Триполья этапа BI.
Поселение Журы не может быть отнесено ни к памятникам типа Дрегушень, ни к северомолдавскому варианту, хотя с последним прослеживается определенное сходство. Более близкие аналогии расписной посуде Журы отмечаются на поселении Берешть-Дялул-Болгарулуй на юге румынской Молдовы, которое рассматривается как отдельный тип памятника со специфическими чертами. В керамике Журы также отразилось влияние гончарных и художественных традиций кукутенских памятников центральной части Молдовы (Думешть). Синкретичность памятника Журы, возможно, обусловлена участием в его формировании части кукутенского населения разных территорий Молдовы, а основным компонентом выступали племена юга этого региона.
Вероятно, дальнейшие исследования позволят выделить «журовскую» локальную группу как самостоятельную, а не рассматривать хронологически и территориально разные типы памятников Журы и Берешть в рамках единого варианта.
The pottery assemblage from the settlement of Tripolian culture near village Zhury studied by S. N. Bibikov in 1952—1954 is analyzed in this paper. The pottery has been classified with the identification of the leading types of pottery shapes and ornamental patterns, which permitted attributing the settlement to the realm of monuments of the final phase of Tripolie, stage BI.
Settlement Zhura can be referred neither to the Dregushen-type relics, nor to the northern Moldavian variant, though the latter somewhat resembles it. More similar analogies with the painted pottery of Zhury were found in settlement Beresht-Dyalul-Bolgarului on the south of Romanian Moldova. It is treated as a separate type of relics possessing specific attributes Pottery of Zhury was influenced by earthenware and artistic traditions of cucutenian relics from the central part of Moldova (Dumesht). The syncreticity of the Zhury monument is, probably a result of the participation of a certain part of the Cucutenian population from different territories of Moldova in its formation, and tribes that inhabited the southern part of that region were the basic components.
Further investigations will probably permit identifying the Zhuru local group as an independent one instead of considering the Zhury and Beresht type monuments different in chronology and in territory within the frames of a single variant.