У статті розглядаються фрагменти тиньку, які, вірогідно, є залишками розписів, що існували в палацових спорудах київського дитинця.
В статье рассматриваются фрагменты монументальной живописи, обнаруженные при раскопках каменных сооружений на киевском детинце. На основании привлечения дневниковых материалов экспедиции Ф. М. Мовчановского 1936—1937 гг., где описаны некоторые типы фрагментов, производится их атрибуция и отнесение определенных типов штукатурки к зданию Десятинной церкви и светским сооружениям — княжеским дворцам. Исследуется распространение технологических традиций, носителями которых были мастера, расписывавшие Десятинную церковь и княжеские дворцы в конце X в. в киевских памятниках более позднего времени.
Fragments of the monumental painting found during excavations of masonry buildings in the territory of the Kiev Detinets (a stronghold) are considered. Proceeding from diary notes of the expedition headed by F. N. Movchanovsky in 1936—1937 where some types of fragments are described, the latter are attributed and some types of plasters are ascribed to Desyatinnaya church and secular buildings — prince palaces. Engineering traditions whose carriers were craftsmen who painted Desyatinnya church and prince palaces in late 10th cent, are studied in the paper from the standpoint of their spreading to Kiev monuments of later periods.