У статті в дискусійній формі висловлюються зауваження відносно читання та тлумачення деяких київських стародавніх графіті поганої збереженості, запропонованих у статті В. Орла і О. Кулика.
В статье высказываются критические замечания относительно прочтения и интерпретации некоторых древних граффити, предложенных филологами В. Орлом и О. Куликом. Опровергается утверждение авторов о подавляюще северном происхождении персон, которые писали граффити на стенах Софийского собора в Киеве. Подчеркивается культурное значение Киева в развитии и распространении письменности на восточнославянских территориях.
Some critical remarks are made in this paper as to interpretation and treatment of certain Kyiv graffiti proposed by philologists V. Orel and O. Kulik. The statement of the authors mentioned on the predominantly northern roots of the person who made graffiti on the walls of the Saint Sophia Cathedral in Kyiv is refuted. Cultural significance of Kyiv in development and spreading of the written language in the east-Slavonic territories is emphasized.