В статье на основе имеющихся на сегодня источников (эпиграфика, нумизматика, коропластика) рассматривается роль культа Аполлона в античном Херсонесе и его место в полисном Пантеоне.
Про наявність культу Аполлона в Херсонесі відомо давно, проте через обмеженість джерел — у самих загальних рисах. У статті вперше робиться спроба розглянути роль культу Аполлона в релігії херсонеситів протягом усієї його античної історії. Відомий тут з часів заснування українського полісу, він з самого початку відіграває другорядну роль у херсонеському пантеоні. Ставлення до культу Аполлона змінюється в елліністичну добу і десь близько другої половини II ст. до н. е. він стає, очевидно державним, хоча й поступається Діві і Гераклу — головним полісним захисникам і покровителям. Цьому сприяли в першу чергу його сотеричні функції.
У статті вперше робиться спроба визначити спіклези Аполлона, з якими він відомий в Херсонесі в елліністичну добу, а також наводяться його зображення в місцевій коропластиці й на деяких випусках херсонеських монет кінця II ст. до н. е. і кінця І ст. н. е. Роль його культу в Херсонесі змінюється з II ст., коли він стає поодиноким явищем.
The cult of Apollo in the Doric Chersonese was known long ago, but rather schematically because of scanty sources. The first attempt is made in this paper to analyze the role of Apollo’s cult in the religion of Chersonesites in the cource of its antigue history. Apollo’s cult was known in that region from the time of foundation of the Doric polis. At first, it played a secondary part in the Chersonese pantheon. In the Hellenistic epoch the relation to Apollo’s cult changes and somewhere by the second half of the 2nd cent. В. C. it becomes, apparently, the state cult, though yielding in significance to cults of Virgo and Heracles who were main patrons of the polis.
The author has made an attempt to determine epicleses of Apollo known in the Chersonese in the Hellinistic epoch. Images of Apollo in the local bark plastics and on certain Chersonese coins of the late 2nd cent. В. C. and late 1st cent. A. D. are presented and described. Significance of this cult changes in the Chersonese beginning from the 2nd cent, when it became the private cult.