В статье предпринята попытка по-новому осмыслить причину появления образа Афины Паллады на первых литых монетах Ольвии и источники заимствования для изображения реверсных сторон этих монет.
Виходячи з поставленої мети статті, вважаємо, що причиною виникнення образу Афіни Паллади на перших ольвійських монетах, слугувала не перемога Афін у греко-перській війні при Марафоні, як вважає ряд дослідників, а воєнна загроза з боку Скіфської держави, яка нависла над Ольвією наприкінці VI — початку V ст. до н. е. Агресивні устремління скіфів ольвіополіти намагались передбачити (крім іншого), розмістивши на своїх монетах зображення Афіни — богині-захисниці еллінських міст та символ Аполлона Лікаря — колесо з чотирма спицями, сконцентрувавши таким чином сотеричні властивості цих богів «Рятівників». На відміну від думки про джерело запозичення для типу реверса епіграфних варіантів асів з Афіною (спиці колес яких представлені декоративно у вигляді чотирипроменевої зірки або розетки), яка існує в літературі, ми вважаємо, що за такі, можливо, слугували зображення зірок на реверсах архаїчних статерів Мілета і на родосько-іонічному керамічному посуді VI ст. до н. е.
The objective of this paper is to substantiate the supposition that an image of Athena Pallada appeared on the first Olbian coins not in honour of the Athens’ victory in the Greek-Persian war at Marathon, as many scientists believe, but as a result of the military threat from the Scythian state impended over Olbia in late 6th and early 5th cent. В. C. Olbiopolitans hoped to avert the agressive aspirations of the Scythians (in addition to certain measures) making an image of Athena, the Goddess-defender of Hellenic towns, and a symbol of Apollo the Doctor (a wheel with four spokes) on their coins, thus focusing thoughteric properties of these gods-Saviours. Contrary to the view existing in literature on epigraphic variants with Athena (wheals were represented decoratively as a four-ray star or a rosette) which served a source of borrowing for a type of reverse, the author’s opinion is that the sources were, probably, pictures of stars on reverses of archaic staters in Mileth and on Rhodos and Ionic pottery of the 6th cent. В. C.