An effective local government system is one of the basic platforms for the functioning of the country in crisis conditions and the key to a successful post-war recovery of the economy at all levels. Studying the experience of European countries, primarily neighboring countries, greatly facilitates the construction of an optimal model of such a model.
The article analyzes the fiscal innovations of Poland in detail, taking into account the identity of the administrative-territorial system and the identity of the formation of local self-government bodies. The indisputable advantage of the introduction of innovative fiscal regimes (Estonian СIT) for the economy of Poland has been established. The conclusions are convincingly illustrated by the dynamics of Poland's GDP growth and the rankings of Poland and the Baltic countries in the world rankings of tax capacity.
The study of the experience of Lithuania in the field of reforming the territorial organization of power, carried out in the article, led to the ascertainment of revolutionary phenomena introduced by the neighboring country during both stages of administrative reform. Namely: the presence of a financial self-control mechanism implemented at the sub-regional level and an exceptional example of the delegation of powers from local self-government to a territorial unit managed by a civil servant (and not vice versa).
Effective recommendations on borrowing Polish and Lithuanian experience and adapting it to modern conditions of Ukraine's development have been provided. It was established that dialogue with local civil society is the driving force behind the effectiveness of local self-government reform
Ефективна система місцевої влади – одна з базисних платформ для функціонування країни у кризових умовах та запорука успішного повоєнного відновлення економіки на усіх рівнях. Вивчення досвіду європейських країн, у першу чергу, країн-сусідів, значно полегшує побудову оптимальної моделі такої моделі.
У статті детально проаналізовано фіскальні інновації Польщі, з огляду на тотожність адміністративно-територіального устрою та ідентичність становлення органів місцевого самоврядування. Констатовано беззаперечну перевагу введення інноваційних фіскальних режимів (Естонський СІТ) для економіки Польщі. Висновки переконливо проілюстровано динамікою зростання ВВП Польщі та рейтингами Польщі і країн Балтії у світових рейтингах податкової спроможності.
Дослідження досвіду Литви у галузі реформування територіальної організації влади, виконане у статті, привело до констатації революційних явищ, які впроваджені країною-сусідом протягом обох етапів адміністративної реформи. А саме: наявність механізму фінансового самоконтролю, який реалізовано на субрегіональному рівні та виключний приклад делегування повноважень від місцевого самоврядування до територіальної одиниці, управління якою здійснює державний службовець (а не навпаки).
Надано дієві рекомендації щодо запозичення польського та литовського досвіду та адаптації його для сучасних умов розвитку України. Констатовано, що діалог з місцевим громадянським суспільством є рушійною силою ефективності заходів з реформування місцевого самоврядування. Ця особливість має бути використана Україною під час завершення процесу реформування місцевого самоврядування.