У статті проаналізовані салтово-маяцькі поховання, відомі у Криму, з елементами плитової християнської могили і грунтової язичницької. На підставі цього зроблено висновок про багатогранність шляхів проникнення християнства в язичницьке середовище.
Византинизация тюрко-болгар Крыма в VIII—X вв., неизбежная благодаря постоянным контактам с империей, проявилась как в области материальной, так и духовной культуры. Проникновение христианской идеологии в местную языческую среду зафиксировано как письменными, так и археологическими источниками. Последние представлены «салтовскими» христианскими храмами и каменными склепами с коробовым перекрытием. В статье предпринята попытка выделить еще один источник. Это так называемые могилы с комбинированной конструкцией, содержащие элементы, характерные для грунтовой салтово-маяцкой и плитовой христианской могил. Выделены пять типов погребений, иллюстрирующих сложность и многообразие механизма проникновения новой идеологии в местную языческую салтово-маяцкую среду Крыма.
Byzantinization of the Crimean Turko-Bulgarians in the 8th-10th century, which was inevitable due to steady contacts with the empire has influenced both the material and intellectual culture. Penetration of the Christian ideology to the local heathen tribes is confirmed both by written and archaeological sources. The last is presented by "Saltovo" Christian temples and stone-made burial vaults. The authors made an attempt to identify one source more: it is the so-called graves of combined structure with elements typical of the ground Saltovo-Mayaki and plate Christian grave. These burial places are subdivided into five types which demonstrate complexity and variability of the mechanism which promoted penetration of new ideology to the local heathen Saltovo-Mayaki culture of Crimea.