У статті йдеться про схожість та відмінність освітніх і навчальних принципів функціювання
Чернігівських жіночої та чоловічої гімназій у XІX–XX ст., проведено їх порівняльний аналіз. Метою
статті є історичний аналіз і висвітлення питання схожості та відмінності освітніх і навчальних
принципів функціювання Чернігівських жіночої та чоловічої гімназій на основних етапах їх становлення та розвитку у XІX – на початку XX ст. З-поміж методів, що були використані, основними є аналітичний та критичний, на яких базувалось опрацювання здобутої інформації. Наукова новизна полягає в тому, що вперше проведено ґрунтовне дослідження схожості та відмінності освітніх і
навчальних принципів функціювання Чернігівських жіночої та чоловічої гімназій у XІX–XX ст.
Висновки. У дослідженні на основі історичного аналізу висвітлено головне питання щодо схожості та відмінності освітніх і навчальних принципів функціювання Чернігівських жіночої та чоловічої гімназій на основних етапах їх становлення та розвитку у XІX – на початку XX ст. Можемо підсумувати, що гімназійна освіта в цілому була «класична», гуманітарна та здійснювалася при
мінімальній увазі до природничих наук.
Проведене дослідження навчального процесу в жіночих гімназіях передреволюційної Росії дозволяє стверджувати, що зміст жіночої гімназійної освіти вже на початку XX ст. наблизився до освіти в чоловічих гімназіях, зберігаючи при цьому свої особливості, зумовлені розумінням ролі жінки
в тогочасному суспільстві. До таких особливостей належали відсутність в навчальному плані жіночих гімназій давніх мов, поглибленого вивчення Закону Божого, більш виражена практична спрямованість навчання.
The article deals with the similarities and differences of the educational and training principles of
Chernihiv female and male gymnasiums in the 19th–20th c., and their comparative analysis is carried out.
The purpose of the article is a historical analysis and clarification of the issue of similarities and differences
in the educational and training principles of Chernihiv female and male gymnasiums at the main stages
of their formation and development in the 19th – the early 20th c. Among the methods that were used, the
main ones are analytical and critical, on which the processing of the obtained information was based.
The scientific novelty is that for the first time a thorough study of the similarities and differences of the
educational and training principles of Chernihiv female and male gymnasiums in the 19th–20th c. was conducted.
Conclusions. In this study, based on historical analysis, the main question regarding the similarities
and differences of the educational and training principles of Chernihiv female and male gymnasiums at
the main stages of their formation and development in the 19th – early 20th c. is highlighted. We can conclude
that gymnasium education in general was "classical", humanitarian and carried out with minimal attention
to natural sciences. Our study of the educational process in female gymnasiums of pre-revolutionary
Russia allows us to conclude that the content of female gymnasium education, already at the beginning of
the 20th c. approached the content of education in menʼs gymnasiums, while preserving its features due to
the understanding of the role of women in society at that time. This features included the absence of ancient
languages, in-depth study of the Law of God, and a more pronounced practical orientation of education.