Метою публікації є впровадження до наукового обігу нових відомостей про походження та
призначення архітектурних ніш на північному фасаді Кирилівської церкви в Києві; здійснення обґрунтованого припущення щодо змісту пам’ятних образів, які могли бути в цих нішах; з’ясування
особи замовника ніш та образів. Передусім на основі виявленої інформації маємо на меті відтворити пам’ятні рельєфні образи на фасаді Кирилівської церкви. Припущення, висновки, нові відомості з цієї проблематики, на нашу думку, мають безперечну
наукову новизну. Методи дослідження застосовано відповідно до поставленої мети на основі
принципів об’єктивності та науковості. Переважно використано метод аналізу, індукції та дедукції, архівного пошуку.
Висновки. У результаті дослідження зроблено й аргументовано припущення, що замовником
ніш і пам’ятних образів у північній стіні Кирилівського храму був ігумен Кирилівського монастиря
Димитрій Туптало. З’ясовано, що в нішах містилися образи Ватопедської Божої Матері і святого
Мелетія Антіохійського на честь родини Сави Туптала та ігумена Кирилівського монастирського
осередку Мелетія Дзика. Це доповнило знання про історію України і Києва загалом та Кирилівської
церкви в Києві – унікальної пам’ятки ХІІ ст. – зокрема.
The purpose of the publication is to introduce into scientific circulation new information about origin
and purpose of the architectural niches on the northern facade of St. Cyrilʼs Church in Kyiv. Making a reasonable
assumption about the content of the memorial images arranged in these niches; finding out the
identity of a patron of these niches and images. The main goal is to recreate the memorable relief images
on the facade of St. Cyrilʼs Church thanks to the discovered information.
Assumptions, conclusions, new information regarding this issue, in our opinion, have indisputable scientific
novelty. The research methods were selected in accordance with the set goal based on the principles
of objectivism and scientificity. The method of analysis, induction and deduction, archival search was
mainly used.
Conclusions. As a result of the research, the assumption was made and substantiated that the hegumen
of Cyril’s Monastery, Dymytrii Tuptalo, was the customer of the niches and memorial images in the northern
wall of Cyril’s Church. It was found out that the images of the Vatopedian Mother of God and
St. Meletius of Antioch were placed in the niches in honor of the family of Sava Tuptalo and Meletius Dzyk,
the hegumen of the Cyril’s monastic cell. This added to the knowledge about the history of Ukraine and
Kyiv in general and the unique monument of the XII c. – Cyril’s Church in particular.