В статье предлагается универсальная методика исследования женских погребений с оружием у
кочевников. Методика основывается на сравнительном анализе женских погребений содержащих
оружие с контрольной группой, в качестве которой
выступают синхронные мужские погребения соответствующего могильника. Сравнительный анализ
проводится по следующим признакам: набор оружия, тип каждого отдельного предмета вооружения, а также место фиксации. Если большинство
признаков совпадают, то женское погребение признается воинским (утилитарная функция). Если
же преимущественно выявляются отклонения, то
семантика оружия признается ритуальной.
The universal methodology for the study of nomadic female
burials with weapons is proposed in the paper. The
methodology is based on a comparative analysis of female
burials containing weapons with the control group which
are synchronous male burials of the corresponding burial
ground. The comparative analysis is carried out according
to the following criteria: the set of weapons, the type of
each individual weapon, and also the place of fixation. If
most of the signs coincide, then the female burial is recognized
as military (utilitarian function). If deviations are
predominantly detected, then the semantics of the weapon
are recognized as ritual.
To demonstrate the operability of the technique, the
large Sarmatian burial ground «Novy» on the Lower Don
was selected. As a result, 2 out of 23 female burials were
confidently recognized as military, which is 8.6 % of the
total female population included in the sample, and 4.5 %
of all military burials. Whereas among 44 men there were
35 soldiers, which is 85.3 %. For this group, the percentage
of female warriors turned out to be quite high, but,
of course, the marker of aggressiveness of the male population
is significantly higher than the female. It should
be recognized that the vulnerability of the methodology
is the quality problem of the control group itself. That is,
whether all male burials containing weapons should be
considered military.
The important observation is the fact that in two of the
three burials, women were buried with infants. Thus, it
cannot be ruled out that participation in hostilities did not
block the possibility of motherhood from a woman. On the
other hand, the assumption involuntarily arises whether
the placement of weapons in a female burial is connected
with the death of her and her child. Moreover, four female
burials with infants containing weapons did not fall into
the sample due to the fact that they were robbed.
The author is fully aware that the proposed study is not
the last true in the issue of the semantics of weapons in the
female burials of nomads. Many aspects still raise questions.
It is possible that if modern researchers will accept
the proposed methodology positively, then over time, with
the advent of new facts, the spread of genetic research,
the work will become only a historiographic link. And this
is a completely natural process in any scientific field. The
issue of the semantics of weapons in female burials, the
issue of the participation of women in hostilities is extremely
complex and controversial. It must be understood
that if the study is gender-based, it is almost impossible to
completely exclude the personal preferences of the study
itself. These are creative questions, but if there is a universal
methodology, there is an opportunity to circumvent
the threat of subjective influence. A universal technique
will allow for a qualitative comparative analysis. It is necessary
to completely withdraw from the intuitive level.
У статті пропонується універсальна методика дослідження
жіночих поховань зі зброєю у кочівників.
Методика ґрунтується на порівняльному аналізі жіночих
поховань, що містять зброю з контрольною групою,
в якості якої виступають синхронні чоловічі поховання
відповідного могильника. Порівняльний аналіз проводиться
за такими ознаками: набір зброї, тип кожного
окремого предмета озброєння, а також місце фіксації.
Якщо більшість ознак збігаються, то жіноче поховання
визнається військовим (утилітарна функція). Якщо
ж переважно виявляються відхилення, то семантика
зброї визнається ритуальною.
Для демонстрації працездатності методики, був обраний
великий сарматський могильник на Нижньому
Дону Новий. В результаті дослідження військовими
впевнено були визнані 2 жіночих поховання з 23, що становить
8,6 % від усього жіночого населення, яка попала
у вибірку, і 4,5 % від усіх військових поховань. Тоді як
серед 41 чоловіка воїнами були 35, що становить 85,3 %.
Для даної групи відсоток жінок-воїнів вийшов досить
високим, але, безумовно, маркер агресивності чоловічого
населення значно вище жіночого. Тут слід визнати, що
вразливим моментом методики є проблема якості самої
контрольної групи. Тобто, чи всі чоловічі поховання, що
містять предмети озброєння, слід вважати військовими.
Важливим спостереженням є той факт, що в двох похованнях
з трьох жінки були поховані з дітьми віку немовля.
Таким чином, не можна виключати, що участь у
військових діях не закривало від жінки можливості материнства.
З іншого боку, мимоволі виникає припущення,
чи не пов’язано покладення зброї в жіноче поховання
зі смертю матері та дитини. Тим більше, що чотири
жіночих поховань з немовлятами, що містять зброю не
потрапили у вибірку через те, що були пограбовані.
Автор повністю усвідомлює, що запропоноване дослідження
не є останньою істинною в питанні семантики зброї
в жіночих похованнях кочовиків. Багато аспектів як і
раніше викликають питання. Цілком можливо, що якщо
сучасні дослідники і приймуть запропоновану методику
позитивно, то з часом, з появою нових фактів, поширенням
генетичних досліджень робота стане лише історіографічним
ланкою. І це цілком закономірний процес в будь-якому
науковому середовищі. Питання семантики зброї в жіночих
похованнях, участі жінок у військових діях є вкрай
складними і неоднозначними. Потрібно розуміти, що якщо
дослідження має гендерний характер, то практично неможливо
повністю виключити особисті переваги самого автора.
Але при наявності універсальної методики, є можливість
обійти загрозу суб’єктивного впливу. Універсальна методика
дозволить проводити якісний порівняльний аналіз.
Необхідно намагатися уникати інтуїтивних висновків.