Метою статті є висвітлення проблемних церковно-політичних подій, що відбувались у процесі
розділення Київської митрополії на початку XV ст. Тоді до перманентного військово-політичного
конфлікту між Московією та ВКЛ додалась релігійно-духовна боротьба за «спадщину Київської
Русі». До цього конфлікту були втягнені й церковні ієрархи – митрополити Фотій та Григорій
Цамблак. Методологія дослідження базується на використанні як загальнонаукових, так і спеціалізованих методів, таких як історико-генетичний, історико-порівняльний, структурний, біографістичний, історіографічний тощо. Новизна роботи полягає в аналізі комплексу складних обставин, факторів та причин, які спонукали митрополитів Фотія та Григорія Цамблака – кожного з позицій влади та єпископату тієї держави, на теріторії якої вони перебували, – до збереження цілісності Київської митрополії, а згодом – до першого розділення Руської Церкви й окремого існування митрополичих кафедр у Києві та Москві. Детально охарактеризовано головні церковно-політичні
процеси того часу, висунуто ряд гіпотез щодо проблемних питань в цьому контексті. Проведений
аналіз, синтез історичних фактів та поглядів дослідників дав змогу зробити такі висновки. Поперше, церковні ієрархи часто були змушені добровільно чи під тиском обставин приймати певну
політичну сторону – як це було з митрополитом Фотієм, який саботував, попри певні канонічні й
об’єктивні обставини, існування окремої від Москви Київської митрополичої кафедри. По-друге, вагомим фактором, незважаючи на політичне послаблення Візантії, залишалась Константинопольська патріархія, яка намагалась балансувати між двома сторонами, часто – неуспішно. Нарешті, утворення митрополичої кафедри в окремих державах на просторі колишньої Русі було природним
явищем зрілості пізньофеодальних держав, одначе, не завжди ці проблеми вирішувались мирним та
канонічним шляхом. Церковне розділення Київської митрополії на початку XV ст. мало вагоме значення для історії православної Церкви на Русі не тільки в цей період, а й загалом в історії Руської
Церкви, оскільки значною мірою відобразило (й започаткувало) майбутні тенденції до більш глибокого й остаточного розділення Руської митрополії на Київську та Московську, а відтак – на формування окремих самостійних Української та Російської помісних Церков.
The purpose of the article is to highlight the problematic church-political events that took place in the
process of the division of the Kyiv Metropolis in the early 15th c. Then the permanent military-political
conflict between Muscovy and the GDL was supplemented by a religious and spiritual struggle for the «heritage
of Kievan Rus». Church hierarchs were also involved in this conflict – Metropolitans Photii and
Gregory Tsamblak. The research methodology is based on the use of both general scientific and specialized
methods, such as historical-genetic, historical-comparative, structural, biographical, historiographical,
etc. The novelty of the work lies in the analysis of a set of complex circumstances, factors and reasons
that prompted Metropolitans Photii and Gregory Tsamblak – each from the position of the authorities and
episcopate of the state in which they were – to preserve the integrity of the Kyiv Metropolis, and later – to
the first division of the Russian Church and the separate existence of metropolitan sees in Kyiv and Moscow.
The main church-political processes of that time are described in detail, a number of hypotheses are
put forward regarding the problematic issues in this context. The analysis, synthesis of historical facts and
views of researchers made it possible to make following conclusions. Firstly, church hierarchs were often
forced to voluntarily or under pressure to take a certain political side – as was the case with Metropolitan
Photii, who sabotaged, despite certain canonical and objective circumstances, the existence of the Kievan
Metropolitan See separate from Moscow. Secondly, an important factor, despite the political weakening of
Byzantium, was the Patriarchate of Constantinople, which tried to balance between two sides, often unsuccessfully.
Finally, the formation of the metropolitan see in some states on the territory of former Rus was a
natural phenomenon of the maturity of late feudal states, however, these problems were not always solved
peacefully and canonically. The ecclesiastical division of the Kyivan Metropolis in the early 15th c. was of
great importance for the history of the Orthodox Church in Rus not only in this period, but also in the history
of the Russian Church in general, as it largely reflected (and initiated) future trends towards a deeper
and final division of the Rus Metropolis into Kyiv and Moscow, and thus – the formation of separate independent
Ukrainian and Russian local churches.