В статті представлені результати узагальнення авторського досвіду використання процесів і процедур, методологічних положень і методів композиційного планування в адміністративно-командній системі управління та розробки методичних положень композиційного моніторингу індикаторів регіонального людського розвитку в ринковій економіці.
Визначені проблемні питання формування Стратегічних планів діяльності Мінекономіки України на 2020-2024 рр. та на 2022-2024 рр. та управлінські промахи щодо скасування інформаційно-методичного забезпечення узгодженої взаємодії центральних, регіональних і місцевих органів влади, а також національного ранжування регіонального людського розвитку.
Розглянута практика використання методів композиції і декомпозиції в організаційно-економічній постановці задач планування в умовах створення АСУ різних рівнів вугільної промисловості України.
Розкрита сутність принципово нового післявоєнного державотворення України в системі відповідних принципів і ознак. Спроєктований порядок застосування принципів і ознак системи композиційного моніторингу регіонального людського розвитку. Наведені приклади використання структурно-відтворювального підходу композиційного планування для підготовки і експертної оцінки проєктів загальнодержавних рішень стосовно вугільної промисловості України.
Обґрунтовані пропозиції щодо визначення в державному секторі як базису національної економіки суб’єктів господарювання різних форм власності та стосовно відновлення випуску статистичних бюлетенів "Регіональний людський розвиток" за 2018-2022 рр., які формуються на основі Методики виміру людського розвитку в регіонах України 2012 року.
The article presents the results of summarizing the author's experience in using processes and procedures, methodological provisions and methods of compositional planning in the administrative-command system of management and the development of methodological provisions for compositional monitoring of indicators of regional human development in a market economy.
The problematic issues of the formation of the Strategic Plans of the Ministry of Economy of Ukraine for 2020-2024 have been identified. and for 2022-2024. and managerial failures to cancel the information and methodological support for the coordinated interaction of central, regional and local authorities, as well as the national ranking of regional human development.
The practice of using the methods of composition and decomposition in the organizational and economic formulation of planning problems in the conditions of creating automated control systems for different levels of the coal industry in Ukraine is considered.
The essence of a fundamentally new post-war state building in the system of relevant principles and features is revealed. The procedure for introducing the principles and features of the system of compositional monitoring of regional human development has been designed. Examples of the use of the structural-reproductive approach of compositional planning for the preparation and expert evaluation of projects of national decisions on the coal industry of Ukraine are given.
Substantiated proposals for the definition in the public sector as the basis of the national economy of business entities of various forms of ownership and for the resumption of the publication of statistical bulletins "Regional human development" for 2018-2022, which are formed on the basis of the Methodology for measuring human development in the regions of Ukraine in 2012.