Градоначальства складали адміністративно-територіальну одиницю яка
створювалася окремим імператорським указом у портових, прикордонних,
військово-стратегічних містах з важливим політичним значенням, а посада
градоначальника прирівнювалася до посади губернатора. Створення градоначальства у другій половині ХІХ — на початку ХХ ст. у неприкордонних
губерніях, було нетиповим для Російської імперії, попри це київські губернатори
та генерал-губернатори упродовж 1901–1917 рр. зверталися до вищої
імперської влади з пропозиціями вилучити м. Київ з-під губернського управління
й запровадити у губернському центрі градоначальство. Розроблений мініс-
терством внутрішніх справ проект “Положення Київського градоначальства”
(1914) відповідав вимогам часу й був розрахований (збільшення штату чиновників, кошторису управління київського градоначальника) на подолання тих суспільно-політичних та економічних викликів перед якими постало м. Київ
(збільшення населення міста, зростання кількості фабрично-заводських підприємств, торгових операцій, вищих освітніх закладів, політичних партій, організацій, різного роду громадських товариств тощо).
The gradonachalstvo (city administration) constituted a separate administrativeterritorial
unit which was created by a separate imperial decree in port, border,
military-strategic cities with important political importance, and the post governor of
a town was equated with the position of governor. Creation of city government in the
second half of the nineteenth — early twentieth centuries. in the non-frontier
provinces, it was atypical for the Russian Empire, but in the course of 1901–1917 Kyiv
governors and governors-general constantly appealed to the higher imperial
authorities with proposals to remove Kyiv from the provincial administration and
introduce gradonachalstvo (city administration). Developed by the Ministry of
Internal Affairs, the project “Regulations of the Kyiv Сity Administration” met the
requirements of the time and was calculated (a significant increase in staff, estimates
of the Kyiv governor of a town, specification of the powers of different authorities —
Kyiv governor, Kyiv mayor, self-governing bodies of city self-government) economic
challenges faced by Kyiv (increase of city population, increase in number of factory
enterprises, trade operations, higher education institutions, political parties,
organizations, various public associations, etc.). Migration of population through the
city of Kyiv, pilgrimage to Orthodox shrines, increasing the role of the city in the
railway connection caused the revision of the structure and staff of the Kyiv City
Police, which according to the “Regulations on the Kyiv City Administration” was
reorganized into the Kyiv City Police with a corresponding increase in the number of
its employees maintenance. In general, it was planned to remove Kyiv from the
provincial administration and form a new administrative-territorial unit — the Kyiv
gradonachalstvo (city administration), which management was transferred to
governor of a town, appointed by the emperor at the request of the Minister of Internal
Affairs. The police powers of the the Kyiv gradonachalstvo (city administration) were
planned to extend not only to the city of Kyiv, but also to its surroundings: Demiyivka,
Svyatoshin, Predmostovo, Nikolsky, Kuhmistersk suburbs.