Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Висвячення митрополита Спиридона в контексті "Послання Мисаїла" 1476 р.

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Заторський, Н.
dc.date.accessioned 2022-06-15T16:18:46Z
dc.date.available 2022-06-15T16:18:46Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Висвячення митрополита Спиридона в контексті "Послання Мисаїла" 1476 р. / Н. Заторський // Український історичний журнал. — 2021. — Число 4. — С. 31-49. — Бібліогр.: 30 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn 0130-5247
dc.identifier.other DOI: doi.org/10.15407/uhj2021.04.031
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/184518
dc.description.abstract Мета дослідження – розглянути висвяту у Царгороді у середині 1470-х рр. ченця Спиридона на київського митрополита у ситуації, яка склалася в Київській митрополії після Флорентійської унії 1439 р., із залученням свідчень «Послання Мисаїла» 1476 р. про конфесійні настрої й акції русько-литовської церковної і світської еліти. Методологія. Застосовано історіографічний та джерельний аналіз для виявлення нових можливих прочитань біографічних даних про Спиридона. Наукова новизна. Запропоновано нове тлумачення місії Спиридона в Константинополі й, відповідно, осіб, які за нею стояли. Також скориговано датування втечі / звільнення його з ув’язнення в Литві. Висновки. Підсумовуючи наявні джерельні та літописні свідчення, зауважено про необґрунтованість датування поділу Київської митрополії 1448-м чи 1458-м роками. Дії всіх зацікавлених осіб указують на те, що навіть наприкінці 1460‑х рр. вони мислили її неподільною і прагнули контролювати всю її територію. При цьому дії польсько-литовського монарха Казимира IV щодо митрополита Григорія Болгариновича свідчать про намагання усталити новий modus vivendi для підвладних йому русинів грецької віри, передбачаючи подвійну юрисдикційну підлеглість як Риму, так і Константинополю. Вибір Мисаїла на митрополичу кафедру на початку 1473 р. було зроблено насамперед з огляду на перспективність його визнання на контрольованих Москвою територіях. Відповідні уривки «Послання Мисаїла» 1476 р. свідчать про продовження політики подвійного співпричастя та її підтримку руською церковною і світською елітою. Під цим оглядом стає очевидною не лише причина посольства Спиридона до Царгорода, а й значення літописних звісток про вдачу посланця та здобуття митрополичого сану підкупом. uk_UA
dc.description.abstract The paper aims at shedding a new light on the consecration of the monk Spyridon the Metropolitan of Kyiv in the mid-1470s in Constantinople, considering the situation in the Kyiv metropolitanate after the Florentine Union (1439) with a due regard to the witness of the Epistle of Misael (1476) concerning the confessional attitude and actions of the Ruthenian and Lithuanian secular and spiritual elite. On the basis of historiographical and source analysis the author discovers new possible readings of Spyridon the Satan’s biographical data and proposes a new interpretation of his mission to Constantinople and identification of patrons behind him. The author also adjusted the date of Spyridon’s escape or release from imprisonment in Lithuania. The author considers the dating of the division of Kyiv metropolitanate by 1448 or 1458 ungrounded. The documents and behavior of all interested parties indicate that even in the late 1460s they regarded it as a unit and tried to control its entire territory. Furthermore, the actions of the Polish-Lithuanian monarch Casimir IV with regard to Metropolitan Hryhorii Bolharynovych testify to his attempt to introduce a new modus vivendi for the Orthodox Ruthenians by providing them with a dual jurisdiction: both of Rome and of Constantinople. The election of Misael for the metropolitan see of Kyiv in early 1473 was made primarily in view of the prospects for his recognition in the territories controlled by Moscow. Some passages of the Epistle of Misael of 1476 testify to the continuing policy of double communion and its support by the Ruthenian secular and spiritual elite. This approach reveals not only the reason for Spyridon’s embassy in Constantinople, but also the importance of chronicles’ information on cunning nature of the envoy and acquisition of the Metrpolitan dignity by bribery. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут історії України НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Український історичний журнал
dc.subject Історичні студії uk_UA
dc.title Висвячення митрополита Спиридона в контексті "Послання Мисаїла" 1476 р. uk_UA
dc.title.alternative The Consecration of Metropolitan Spyridon in the Context of the Epistle of Misael 1476 uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 94(477)«XV»


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис