Порушується проблема жанрового метаморфізму в контексті художньої творчості Айріс Мердок. Філософія постає ферментуючою складовою мердоківського роману, тоді як його жанровою домінантою визнається універсальна діалогічність. Романи письменниці переважно „проектуються” на сюжети, притаманні різним жанровим формам, стилізуються в їхньому дусі, залишаючись імагінативно філософськими. Мердок привертає увагу читача до проблем моральної філософії з властивою для неї полімодальністю. Специфічною ознакою художнього дискурсу А.Мердок визначено авторську світоглядну рефлексію.
The article deals with the problem of genre metamorphism in the context of Iris Murdoch’s fiction. Philosophy appears as a fermentation component in her novels, in that time the universal dialogism is accepted as a genre dominant. The author’s novels are mainly „projected” on the plots, inherent to different genre forms; her novels are stylized in their spirit, remaining imaginatively philosophical. Murdoch attracts readers’ attention to the problems of moral philosophy with peculiar for it polymodality. The author’s world view reflection is determined as the main specific feature of I. Murdoch’s belles-lettres discourse.