Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Свято 8 березня в роки Голодомору (на матеріалах районної преси Чернігівщини)

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Сопронюк, Т.
dc.date.accessioned 2022-01-13T12:00:35Z
dc.date.available 2022-01-13T12:00:35Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Свято 8 березня в роки Голодомору (на матеріалах районної преси Чернігівщини) / Т. Сопронюк // Сіверянський літопис. — 2021. — № 5. — С. 75-80. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn 2518-7430
dc.identifier.other DOI: 10.5281/zenodo.5732907
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/182658
dc.description.abstract Мета статті – встановити особливості репрезентації Міжнародного жіночого дня в регіональній комуністичній пресі (на прикладі Чернігівщини) протягом 1932–1933 рр., а також виявити елементи повсякденного жіночого досвіду, що випливають із згаданих публікацій. Дослідження базується на методологічних принципах жіночої історії, які полягають у вивченні повсякденного жіночого досвіду. Специфіка проаналізованого в статті хронологічного періоду – це екстремальні умови Голодомору, що вплинули на всі аспекти людського життя. Новизна дослідження полягає у тому, що вперше місцева преса Чернігівщини була проаналізована крізь призму пропаганди для жінок. Також опубліковані в газетах матеріали були верифіковані на підґрунті фактичних статистичних даних. Висновки. На початку 1930-х рр. свято 8 березня було потужним пропагандистським приводом, що відбилося і на матеріалах місцевої преси. Комуністична ідеологія декларувала рівність чоловіків та жінок, однак у специфічний спосіб – через активне використання жіночої праці. Режим потребував «жіночих рук» для проведення масових кампаній і викачування всіх можливих ресурсів (трудових, фінансових тощо). Потреба ідеологічної роботи серед жінок, яку активно обговорювали у публікаціях до 8 березня, також була зумовлена необхідністю якомога ширшого залучення жінок до праці в колгоспах. Із проаналізованих публікацій постає узагальнений образ жінки-трудівниці – доярки, колгоспниці, вишивальниці, працівниці ясел, рідше – трактористки і бригадирки, зовсім нечасто – сільської голови чи голови колгоспу (останніх, як показує статистика, було дуже мало, але у святкових публікаціях всіляко наголошували їхню роль у «соціалістичному будівництві»). Варто додати, що статті, присвячені жіночому дню, часто побудовані на антагонізмах «колись/тепер», «тут/там», що мали б демонструвати переваги соціалізму. Натомість і графічні, і текстуальні матеріали підтверджують той факт, що жінка в УСРР зазнавала дискримінації й експлуатації. uk_UA
dc.description.abstract The purpose of the article is to define the specific features of the representation of International Women’s Day in the regional communist press (on the example of Chernihiv region) in 1932–1933, and also to find the elements of women’s everyday experience that arise from these publications. The study is based on the methodological principles of women's history, which require studying of everyday women's experiences. The specifics of the chronological period analyzed in the article are the extreme conditions of the Holodomor, which affected all aspects of human life. The novelty of the study is that the local press of Chernihiv region was analyzed through the prism of propaganda for women for the first time. Materials published in newspapers were also verified on the basis of actual statistics. Conclusions. In the early 1930s, the March 8 holiday was a powerful propaganda occasion, which was reflected in the materials of the local press. Communist ideology declared equality between men and women, but in a specific way– through the active use of women's labor. The regime needed “women's hands” to conduct mass campaigns and pump out all possible resources (labor, finance, etc.). The need for ideological work among women, which was actively discussed in publications devoted to the March 8, was also caused by the need to involve women as widely as possible in work on collective farms. The analyzed publications create a generalized image of a working woman – a milkmaid, collective farmer, embroiderer, nursery worker, less often – tractor driver and forewoman, very rarely – the village head or head of the collective farm (according to statistics, there were very few of the latter, but festive publications always emphasized their role in “socialist construction”). It should be added that articles dedicated to Women's Day are often based on the antagonisms of "once / now", "here / there", which should demonstrate the benefits of socialism. Instead, both graphic and textual materials confirm the fact that women in the USSR were discriminated against and exploited. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Сiверянський літопис
dc.subject Розвідки uk_UA
dc.title Свято 8 березня в роки Голодомору (на матеріалах районної преси Чернігівщини) uk_UA
dc.title.alternative The holiday of march 8 during the holodomor years (on the materials of local press of Chernihiv region) uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 94 (477)


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис