Продовжено розгляд третього етапу розвитку комплексних природничих досліджень в Україні – етапу наукових пошуків (ХІХ – початок ХХІ ст.). У процесі його
розвитку виокремлено й обґрунтовано три періоди: зародження наукових основ комплексного пізнання природи (ХІХ – початок ХХІ ст.), розвитку природничого районування
(20-ті – початок 50-тих років ХХ ст.); ландшафтознавчий (середина ХХ – початок
ХХІ ст.); наведена характеристика і виділено ознаки їх формування, частково розглянуто позитивні й негативні аспекти становлення та проведення комплексних
природничих досліджень упродовж етапу наукових пошуків. Зазначено, що у процесі
сучасного розвитку природничих досліджень в Україні, особливо на початку ХХІ ст.,
прослідковується тенденція до поступового переходу пошукового етапу в конструктивний етап, який передбачає пріоритети практичного використання набутих знань
природничо-географічних досліджень, особливо у сферах раціонального природокористування, охорони природи та освіти. Перша частина опублікована у збірнику «Історико-географічні дослідження в Україні». 2019. Вип. 14. с. 18-25.
The article aims to continue the development of the third stage of comprehensive
natural research in Ukraine. It deals with the research surveys rooted in ХІХ century
and traces their continuity till the ХХІ century. Three periods are singled out and
substantiated: the emergence of scientific bases of the complex knowledge of nature
(XIX – early XXI century), the development of natural zoning (1920-early 1950-s);
landscape science (the middle of the XX – beginning of the XXI century). Further, the
characteristics of the formation of these periods are given, the advantages and
disadvantages of formation and carrying out of complex natural researches during a
stage of scientific researches are partially considered. It is noted that in the process of
the current development of natural research in Ukraine, especially at the beginning of
the XXI century, there is a tendency to gradually move the search stage to a
constructive stage, which provides priorities for practical use of acquired knowledge
of natural and geographical research, especially in the areas of environmental
management, nature protection, and education.