The modeling of scenarios for the underground construction planning is based on the mathematical support of
fore sight methodology aimed at the creation of alternative scenarios and the cognitive modeling to build scenarios
for the development of a desired future and ways of their implementation. We propose to use these methodologies
together: the results obtained at the stage of the foresight methodology should be used as initial data for the cognitive
modeling. Using the foresight process at the first stage of modeling allows us, with the help of expert assessment
procedures, to identify critical technologies and to construct the alternatives of scenarios with quantitative
characteristics. For the justified implementation of a particular scenario, the cognitive modeling allows one to
build causal relationships with the consideration of a large number of interconnections and interdependences. The
developed strategy is applied to the study of underground construction objects in order to select reasonable scenarios
for their future development.
Моделювання сценаріїв для планування розвитку підземного будівництва базується на математичному
забезпеченні методології передбачення з метою створення альтернатив сценаріїв та когнітивного моделювання для побудови сценаріїв розвитку бажаного майбутнього та шляхів їх реалізації. Ці методології
пропонується використовувати разом: отримані результати на етапі методології передбачення використовують як вихідні дані для когнітивного моделювання. Використання процесу передбачення на першому
етапі моделювання дозволяє за допомогою процедур експертної оцінки виявити критичні технології та
побудувати альтернативні сценарії з кількісними характеристиками. Для обґрунтованої реалізації певно го сценарію використовується когнітивне моделювання, яке дозволяє будувати причинно-наслідкові зв’язки з урахуванням великої кількості взаємозв’язків та взаємозалежностей. Розроблена стратегія застосовується для вивчення об’єктів підземного будівництва з метою вибору обґрунтованих сценаріїв їх подальшого розвитку.