На прикладі Харківської губернії розглянуто як проходила боротьба за владу
в Україні у ході національно-визвольних змагань 1917–1921 рр. Проаналізовано
діяльність різних урядів на території України у сфері управління освітою на
регіональному рівні. Визначено, яке місце займала освіта у революційних планах
Центральної Ради, Гетьманату П.Скоропадського та представників радянської влади. Досліджено основні структурні підрозділи місцевих органів управління освітою та їх напрями діяльності. Проведено порівняльний аналіз різних
моделей управління освітою, створених українськими та радянським урядами.
This article reviews Kharkiv province as a case of the struggle for power in
Ukraine during the national liberation revolution of 1917–1921. The activities of
various governments in the field of local management education were analyzed. The
place that was assigned to education in the revolutionary processes of the Central
Rada, Hetman Skoropadsky and representatives of Soviet power were determined. The
basic structural units of local education authorities and their activities were explored.
Comparative analysis of different models of educational management that were
created by Ukrainian and Soviet governments was conducted.