Проаналізовано нормативно-правову базу, що регулювала процес розвитку
повітових училищ у Російській імперії в другій половині ХІХ — на початку
ХХ ст. Основну увагу акцентовано на аналізі специфіки управління початковими
навчальними закладами, які діяли в українських містах. Розкрито вплив на цей
процес міністерського чиновництва та місцевої адміністрації. Простежено
зміни штатного розпису та фінансування, особливості адміністративного та
інспекторського нагляду за учнями. Суттєву увагу акцентовано на специфіці
компетенції керівництва повітових училищ, кадрових змінах, фінансових питаннях, доброчинних ініціативах та ін. Представлена інформація дозволяє на
прикладі повітових училищ України відтворити процес функціонування цього
типу навчальних закладів, організацію у них навчально-виховного процесу,
особливості реорганізації у прогімназії та міські училища. На основі нормативних актів автором визначено правовий статус повітових училищ українських губерній в досліджуваний період, розкрито принципи їх діяльності,
загальне місце в системі освіти Російської імперії. Представлено відомості про
матеріальну базу, умови відкриття та діяльності повітових училищ.
A normative-legal base that regulated the process of creation and development of
schools of uyezd in the Russian empire is analyzed (the second half of the ХІХ —
beginning of ХХ cent.). Basic attention is paid to the analysis of specific management
of primary educational establishments that operated in Ukrainian cities. Influence on
this process by ministerial officials and local administrations is found out. Changes in
list of members of the staff, funding of were found besides, features of administrative
and inspecting supervision of pupils were noticed. Main attention is paid to
competence of leaders, staff changes, financial issues, charitable initiatives etc. The
provides information allow on the example of the schools of uyezds of Ukrainian to
reconstruct the process of establishment of the school, typical for Russian Empire of
those times, the organization of educational process. Legal status of schools of uyezds
of Ukrainian, the principles of their organization and activity, their place in the
educational system of the Russian Empire are defined on the basis of legislation.
Information about the facilities, the terms of schools activity are provided.