Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Шляхтич та інший: метаморфози з честю. Волинь кінця XVI ст.

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Старченко, Н.
dc.date.accessioned 2021-12-05T15:49:58Z
dc.date.available 2021-12-05T15:49:58Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Шляхтич та інший: метаморфози з честю. Волинь кінця XVI ст. / Н. Старченко // Соціум. Альманах соціальної історії. — 2020. — Вип. 15-16. — С. 99–127. — Бібліогр.: 17 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn 1995-0322
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/181931
dc.description.abstract Авторка аналізує низку конфліктних історій, об’єднаних одним із ритуалів міжперсональної шляхетської взаємодії – одповіддю (оголошенням про помсту). За конституцією 1588 р. одповідь трактується як оборонний (очищувальний) засіб в разі оскарження шляхтича у кримінальному вчинку, що ганьбив честь. Цьому мала сприяти й вимога рівності між контрагентами, яка декларувала ритуал як варіант поєдинку за честь, звужуючи сферу його застосування та приглушуючи емоційність міжперсональних зіткнень. Однак судові справи, які пропонуються для аналізу, демонструють принципове порушення засади рівності в одповідях: шляхтичі спрямовують їх до осіб з-поза шляхетського стану, або ж такі особи оголошують про помсту шляхтичам. Це засвідчує широке побутування на позір суто шляхетського жесту серед інших соціальних груп Волинського воєводства. Тож авторка задає питання: чи йшлося лише про наслідування домінантної шляхетської культури як взірцевої, а чи проблема значно глибша – в колективному понятті честі шляхтича, що охоплювала все коло залежних від нього осіб, на яких зазвичай спрямовувалася помста? Чи не суб’єктивізує помста тих, хто на позір виступав лише заміщувальним об’єктом щодо свого пана? Відповіді на ці та низку інших питань авторка шукає, застосовуючи мікроісторичний методологічний інструментарій, а саме – емічний метод роботи із джерелами. Для неї важливо, що в кожному із аналізованих фрагментів „актори сказали” і що вони „хотіли сказати”. Отож у статті простежується, як вимога рівності поміж контрагентами, об’єднаними одповіддю, не лише задавала стандарти і формувала групову ідентичність, а й її переформатовувала та руйнувала, та які ресурси цьому сприяли. uk_UA
dc.description.abstract The author analyzes several accounts of conflicts united by the odpovid (revenge announcement) as a ritual in interpersonal szlachta interactions. The 1588 Constitution treated the odpovid as a defensive (exonerating) element when members of the szlachta were accused of a criminal misdemeanor that disgraced their honor. The demand that the parties united by the odpovid should be equals framed this ritual as a type of duel for honor, narrowing the scope of its uses and lowering the emotional pitch of interpersonal clashes. Despite that, the court cases analyzed here demonstrate a fundamental violation of the equality principle in the odpovid: members of the szlachta announced revenge against persons outside the szlachta strata, or, vice versa, such persons announced revenge against members of the szlachta. This demonstrates that the ritual, ostensibly exclusive to the szlachta, was also in wide use among other social groups of the Volhynian Voivodeship. Additionally, the author raises the question of whether this was an imitation of the dominant szlachta culture as the normative pattern, or whether this was indicative a much broader issue, namely, the collective nature of the szlachta’s honor which encompassed the entire circle of their dependents who usually became targets for revenge. Could it be said that revenge established the subjectivity of those who ostensibly appeared exclusively as a substitute for their lord? The author seeks answers to these questions, and more, by applying the tools of the microhistorical methodology, namely, the emic approach to sources. In each of the fragments under analysis, she tries to establish “what the actors said”, and “what they wanted to say”. Therefore, the article documents how the expectation that the agents united by the odpovid should be equals not only set the standards and formed the group identity, but also reframed and destroyed it, and tracks which resources fostered the situation. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інституту історії України НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Соціум. Альманах соціальної історії
dc.subject Iсторична конфліктологія uk_UA
dc.title Шляхтич та інший: метаморфози з честю. Волинь кінця XVI ст. uk_UA
dc.title.alternative Szlachta and the Other: Metamorphoses with Honor. Volhynia in the Late 16th Century uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 316+343.4:94(477.38)”15”


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис