У статті здійснено обґрунтування концепції агентської теорії з позиції фінансового менеджменту в напрямі констатації агентської проблеми, що існує між власниками і агентами на увазі різнобічних інтересів в умовах розсіювання акціонерного капіталу в корпоративних структурах. Розглянуто масштаб і вплив внутрішніх агентських конфліктів на фінансові результати діяльності корпорації, їх причетність до реалізації прийомів і інструментів фінансового менеджменту. У зв'язку з цим виникає потреба систематизації агентських відносин, спираючись на поділ агентських відносин на вертикальні і горизонтальні, що в сукупності утворюють систему зовнішніх і внутрішніх відносин, а також доповнення класифікації агентських протиріч у частині зіткнень інтересів між функціональними підрозділами корпорації, головним офісом і філіями, головною організацією і дочірніми підприємствами, посилення ролі фінансових індикаторів і фінансових важелів у вирішенні агентської проблеми на основі розподілу операційного, чистого, реінвестованого прибутку, що дозволяє не тільки структурувати внутрішньокорпоративні взаємодії, розкрити специфічні характеристики протиріч між менеджментом і власниками корпорації з приводу розподілу фінансових ресурсів і визначити характер негативних фінансових наслідків для власників корпорації, а й задати напрямок розвитку інструментів фінансового менеджменту для їх усунення. Доповнено теоретичні аспекти корпоративних агентських відносин і пов'язаних з ними конфліктів під кутом агентської проблеми менеджерів і акціонерів, розширення предметного ракурсу дослідження проблематики інструментарію у вирішенні корпоративних агентських конфліктів. Продовжено розвиток теоретичних уявлень щодо сутності внутрішньокорпоративних агентських конфліктів, інструментів фінансового менеджменту в їх вирішенні, обґрунтуванні та розробці методів у розвитку концепції агентської теорії.
В статье осуществлено обоснование концепции агентской теории с позиции финансового менеджмента в направлении агентской проблемы, которая существует между агентами и собственниками в виду разносторонних интересов, рассеивания акционерного капитала в корпоративных структурах. Рассмотрено влияние внутренних агентских конфликтов на финансовые результаты деятельности компании, их отношение к реализации инструментов финансового менеджмента. Следовательно, возникает потребность систематизации агентских отношений на горизонтальные и вертикальные, которые в совокупности образуют систему внешних и внутренних отношений, а также дополняют классификацию агентских противоречий в направлении столкновений интересов между главным офисом и филиалами, функциональными подразделениями корпорации, головной организацией и дочерними предприятиями. Увеличение роли финансовых рычагов и индикаторов на основе распределения чистой, операционной, реинвестированной прибыли в решении агентской проблемы позволяет не только раскрыть специфические характеристики противоречий между менеджментом и собственниками корпорации по распределению финансовых ресурсов, структурировать внутрикорпоративные взаимодействия, определить характер негативных финансовых последствий для владельцев корпорации, но и задать направление развития инструментов финансового менеджмента для их устранения. Дополнены теоретические аспекты корпоративных агентских отношений и связанных с ними конфликтов под углом агентской проблемы менеджеров и акционеров, расширения предметного ракурса исследования проблематики инструментария в решении корпоративных агентских конфликтов. Продолжено развитие теоретических представлений о сущности внутрикорпоративных агентских конфликтов, инструментов финансового менеджмента в их решении, обосновании и разработке методов в развитии концепции агентской теории.
The article provides the substantiation of the concept of agency theory from the position of financial management in the direction of the agency problem that exists between agents and owners in view of diverse interests, dispersion of equity capital in corporate structures. The influence of internal agency conflicts on the financial results of the company's activity, their relation to the implementation of financial management tools is considered. Consequently, there is a need to systematize agency relations into horizontal and vertical, which together form a system of external and internal relations, and also complement the classification of agency contradictions in the direction of collisions of interests between the head office and branches, functional divisions of the corporation, the parent organization and subsidiaries. An increase in the role of financial levers and indicators based on the distribution of net, operating, reinvested profits in solving the agency problem allows not only to reveal the specific characteristics of the contradictions between the management and the owners of the corporation on the distribution of financial resources, to structure intracorporate interactions, to determine the nature of the negative financial consequences for the owners of the corporation, but and set the direction for the development of financial management tools to eliminate them. The theoretical aspects of corporate agency relations and related conflicts are supplemented, from the angle of the agency problem of managers and shareholders, the expansion of the subject perspective of the study of the problematic of tools in solving corporate agency conflicts. The development of theoretical ones is continued, it is presented in the essence of intra-corporate agency conflicts, financial management tools in their solution, substantiation and development of methods in the development of the concept of agency theory.