Розглянуто діяльність Греко-католицької богословської академії у Львові у галузі археології, яка поряд з Львівським університетом, Науковим товариством імені Шевченка та низкою музеїв
зайняла помітне місце у розвитку археологічної науки у міжвоєнний період. Й. Сліпий та А. Шептицький відразу після заснування академії ввели до навчальних програм біблійну, християнську
і церковну археологію. В скорому часі цей перелік доповнився курсом «Археологія України». Свідченням того, що археології відводилось далеко не останнє місце, було запрошення на роботу Ярослава
Пастернака. Він підготував лекційні курси з археології Палестини,
а згодом приступив до розробки спеціального курсу з української
археології спеціально для майбутніх священиків. У 1932 р. світ побачила його «Коротка археологія західноукраїнських земель», яка
було написана як підручник для студентів-богословів.
Окремою сторінкою у діяльності Богословської академії була
організація т. зв. археологічних екскурсій, під час яких студенти
мали змогу брати участь у археологічних розкопках під керівництвом Ярослава Пастернака. В такий спосіб вони знайомилися з
пам’ятками, щоб в майбутньому зберегти від нищення нашу минувшину, долучалися до формування археологічної збірки музею, а
керівництво академії фінансово підтримувало наукові дослідження на низці археологічних пам’яток.
Рассмотрена деятельность в сфере археологии Греко-католической богословской академии во Львове, которая наряду с Львовским университетом, Научным обществом имени Шевченко и
рядом музеев заняла важное место в развитии археологической
науки в межвоенный период. И. Слепой и А. Шептицкий сразу после основания академии ввели в учебные программы библейскую,
христианскую и церковную археологию. В скором времени этот
список был дополнен курсом «Археология Украины». Свидетельством того, что археологии отводилось далеко не последнее место, было приглашение на работу Ярослава Пастернака. Ученый
подготовил лекционные курсы по археологии Палестины, а затем
приступил к разработке специального курса по украинской археологии специально для будущих священников. В 1932 г. свет увидела его «Краткая археология западно-украинских земель», которая
была написана как учебник для студентов-богословов.
Отдельной страницей в деятельности Богословской академии была организация т. н. археологических экскурсий, во время
которых студенты имели возможность участвовать в археологических раскопках под руководством Ярослава Пастернака. Таким образом они знакомились с памятниками археологии, чтобы в будущем сохранить от уничтожения наше наследие, принимали участие в формировании археологической коллекции музея, а руководство академии финансово поддерживало научные исследования на ряде археологических памятников.
Activities of the Lviv Greek-Catholic Theological Academy in the
field of archeology, which, along with the Lviv University, Shevchenko
Scientific Society and a number of museums, have taken an important
place in the development of archaeological science during interwar period
is analyzed at the article. I. Slipyj and A. Sheptytsky immediately after
foundation of the Academy introduced biblical, Christian and church
archeology into educational programs. In the nearest future, this list
was complemented by the academic course «Archeology of Ukraine».
An invitation of Yaroslav Pasternak to work was good indication of the
fact that archeology was far from the last place in the Academy. The
archaeologist has prepared lectures on the archeology of Palestine, and
later began to develop special academic course dedicated to Ukrainian
archeology, specifically for future priests. In 1932, «Brief Archeology
of the Western Ukrainian lands» was published. It was written as a
textbook for students-theologians.
Organization of so-called archaeological excursions, during which
students were able to participate in archaeological excavations, led
byYaroslav Pasternak, was a specific page in activity of the Theological
Academy. In this way, they had possibility to get an idea about sites,
in order to protect our historical heritage in the future, to join the
formation of archaeological collection of the museum, and the direction
of the Academy financially supported scientific research on a number
of archaeological sites.