Дослідження присвячене науковому обгрунтуванню та практичній апробації використання інформаційно-комунікаційних технологій у розвитку економічної компетентності керівників закладів середньої освіти. Це дослідження обумовлено новими економічними умовами, що формуються в Україні, де особливої ваги набуває знання принципів і закономірностей економічного розвитку суспільства, економічна освіта. Одним із пріоритетних напрямків Державної програми економічного і соціального розвитку України на 2020 рік є надання державної підтримки для підготовки фахівців за напрямами, що стимулюють розвиток пріоритетних базових галузей економіки у форматі «наука-освіта-технології». Покращити економічну компетентність керівників закладів середньої освіти можна в системі відкритої післядипломної освіти за очно-дистанційною формою підвищення кваліфікації з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, які повинні відігравати провідну роль у проведені дистанційного навчання. В нашому дослідженні дистанційне навчання характеризується наявністю інформаційного навчального середовища або засобів, за допомогою яких відбувається опосередковане спілкування викладачів з здобувачами освіти, а під інформаційно-навчальним середовищем дистанційного навчання ми розуміємо сукупність системно організованого, розподіленого забезпечення засобів передачі даних, інформаційних ресурсів, протоколів взаємодії, апаратно-програмованого й організаційно-методичного забезпечення, зорієнтованого на задоволення освітніх потреб користувачів. Наукова новизна та теоретичне значення результатів дослідження полягають в тому, що вперше теоретично обґрунтовано і розроблено технологію розвитку економічної компетентності керівників закладів середньої освіти (ЗСО) засобами інформаційно-комунікаційних технологій у системі підвищення кваліфікації; уточнено зміст поняття «професійна компетентність» та її структурні складові; відібрано та структуровано зміст економічної компетентності керівника ЗСО, удосконалено модель розвитку економічної компетентності керівника ЗСО; визначено організаційно-педагогічні умови розвитку економічної компетентності керівника ЗСО у системі підвищення кваліфікації; набули подальшого розвитку теоретичні погляди на процес розвитку професійної компетентності керівників ЗСО та використання інформаційно-комунікаційних технологій, їх засобів у системі відкритої післядипломної освіти. Наукове обґрунтування та практична апробація використання інформаційно-комунікаційних технологій в закладах відкритої післядипломної освіти дозволили виділити сучасну систему дистанційного навчання керівників закладів середньої освіти яка містить такі компоненти: системне середовище дистанційного навчання; електронну базу навчальних матеріалів; віртуальні лабораторії, об’єкти і суб’єкти систем дистанційного навчання, якими виступають заклади післядипломної освіти.
Исследование посвящено научному обоснованию и практической апробации использования информационно-коммуникационных технологий в развитии экономической компетентности руководителей учреждений среднего образования. Это исследование обусловлено новыми экономическими условиями, которые формируются в Украине, где особое значение приобретает знание принципов и закономерностей экономического развития общества, экономическое образование. Одним из приоритетных направлений Государственной программы экономического и социального развития Украины на 2020 год является предоставление государственной поддержки для подготовки специалистов по направлениям, стимулируют развитие приоритетных базовых отраслей экономики в формате «наука-образование-технологии». Улучшить экономическую компетентность руководителей учреждений среднего образования можно в системе открытой последипломного образования по очно-дистанционной форме повышения квалификации с использованием информационно-коммуникационных технологий, которые должны играть ведущую роль в проведении дистанционного обучения. В нашем исследовании дистанционное обучение характеризуется наличием информационного учебной среды или средств, с помощью которых происходит опосредованное общение преподавателей с соискателями образования, а под информационно-учебным средой дистанционного обучения мы понимаем совокупность системно организованного, распределенного обеспечения средств передачи данных, информационных ресурсов, протоколов взаимодействия, аппаратно-программируемого и организационно-методического обеспечения, ориентированного на удовлетворение образовательных потребностей пользователей. Научная новизна и теоретическое значение исследования заключаются в том, что впервые теоретически обосновано и разработана технология развития экономической компетентности руководителей учреждений среднего образования (ЗСО) средствами информационно-коммуникационных технологий в системе повышения квалификации; уточнено содержание понятия «профессиональная компетентность» и ее структурные составляющие; отобрано и структурировано содержание экономической компетентности руководителя ЗСО, усовершенствована модель развития экономической компетентности руководителя ЗСО; определены организационно-педагогические условия развития экономической компетентности руководителя ЗСО в системе повышения квалификации; получили дальнейшее развитие теоретические взгляды на процесс развития профессиональной компетентности руководителей ЗСО и использования информационно-коммуникационных технологий, их средств в системе открытой последипломного образования. Научное обоснование и практическая апробация использования информационно-коммуникационных технологий в учреждениях открытой последипломного образования позволили выделить современную систему дистанционного обучения руководителей учреждений среднего образования содержащая следующие компоненты: системное среду дистанционного обучения; электронную базу учебных материалов; виртуальные лаборатории, объекты и субъекты систем дистанционного обучения, которыми выступают заведения последипломного образования.
The research is devoted to the scientific substantiation and practical approbation of the use of information and communication technologies in the development of economic competence of the heads of secondary education institutions. This study is due to the new economic conditions that are emerging in Ukraine, where special importance is given to knowledge of the principles and patterns of economic development of society, economic education. One of the priorities of the State Program of Economic and Social Development of Ukraine for 2020 is to provide state support for the training of specialists in areas that stimulate the development of priority basic sectors of the economy in the format of "science-education-technology". It is possible to improve the economic competence of heads of secondary education institutions in the system of open postgraduate education in full-time and distance form of advanced training with the use of information and communication technologies, which should play a leading role in distance learning. In our study, distance learning is characterized by the presence of information learning environment or means by which there is indirect communication between teachers and students, and the information learning environment of distance learning we mean a set of systematically organized, distributed data transmission, information resources, interaction protocols, hardware-programmed and organizational-methodical support, focused on meeting the educational needs of users. The scientific novelty and theoretical significance of the research results lie in the fact that for the first time the technology of development of economic competence of heads of secondary education institutions (MES) by means of information and communication technologies in the system of advanced training is theoretically substantiated and developed; the content of the concept of "professional competence" and its structural components are specified; the content of economic competence of the head of ZSO is selected and structured, the model of development of economic competence of the head of ZSO is improved; the organizational and pedagogical conditions for the development of economic competence of the head of ZSO in the system of advanced training are determined; Theoretical views on the process of development of professional competence of the leaders of ZSO and the use of information and communication technologies, their means in the system of open postgraduate education have been further developed. Scientific substantiation and practical testing of the use of information and communication technologies in open postgraduate education institutions allowed to distinguish a modern system of distance learning for heads of secondary education institutions, which contains the following components: system environment of distance learning; electronic database of educational materials; virtual laboratories, objects and subjects of distance learning systems, which are postgraduate education institutions.