Здійснено аналіз підходів взаємодії ринку надання освітніх послуг з ринком праці через визнання результатів неформального й інформального навчання. Обґрунтовано доцільність використання семантичних технологій для обробки даних, які спрямовані на обробку інформації на рівні знання. Докладно розглянуто класифікатор ESCO, який дозволяє здобувачам роботи і роботодавцям з різних країн-членів Європейського Союзу більш ефективно оперувати інформацією про результати навчання. Запропоновано інформаційна система семантичної ідентифікації та документування результатів неформального й інформального навчання на основі онтологічних баз знань. Виділені та проаналізовані етапи розробки даної системи: створено схему онтології в редакторі Protege, описаний процес інтеграції онтології в RDF-сховище, розроблена архітектура та інтерфейс користувача запропонованої інформаційної системи.
Осуществлен анализ подходов взаимодействия рынка предоставления образовательных услуг с рынком труда через признание результатов неформального и информального обучения. Обоснована целесообразность использования семантических технологий для обработки данных, которые направлены на обработку информации на уровне знания. Подробно рассмотрен классификатор ESCO, который позволяет соискателям работы и работодателям из разных стран-членов Европейского Союза более эффективно оперировать информацией о результатах обучения. Предложена информационная система семантической идентификации и документирования результатов неформального и информального обучения на основе онтологических баз знаний. Выделенные и проанализированы этапы разработки данной системы: создана схема онтологии в редакторе Protege, описан процесс интеграции онтологии в RDF-хранилище, разработана архитектура и интерфейс пользователя предложенной информационной системы.
We analyse modern approaches to the interaction of the educational services market with the labour market through recognition of non-formal and informal learning outcomes. The authors prove the expediency of semantic technologies used for information processing at the knowledge level. ESCO classifier that combines services of the labour market and the educational market is examined in detail. This classifier allows jobseekers and employers from different EU member states to handle information on learning outcomes more efficiently. The analyzes of practical ESCO classifier usage on example of the European Employment Service (EURES) demonstrates that this approach provides all necessary information for jobseekers abroad. The ontological analysis is an efficient way to model the ideas of various subject domains and it allows to represent formally their semantics. Hence, the research analyzes the ontological model for this information system and its components; in particular, the authors provide the described content of the ESCO ontological model which consists of three elements – occupations, skills and qualifications. The paper offers an information system for semantic identification and documentation of non-formal and informal learning outcomes based on the ESCO ontological model. The authors select and analyze the main stages of the system development: an ontology scheme in the Protege editor is created; the process of integrating the ontology in the RDF-repository is described; the architecture and user interface of the suggested information system are developed. Semantic graphs database GraphDB is used for ontology storage. To implement the addition and modification of data in GraphDB repository, connectors are used. Access to the RDF-repository is provided with SPARQL query language, whose outcomes are represented as result sets or RDF-graphs. In addition, the research justifies the use of React framework for development of the information system user interface. The architecture and user interface of information system proposed in this research work allow to carry out the semantic identification and documentation of non-formal and informal learning outcomes. Thus, they increase the efficiency of managing the information about these outcomes.