Мета. Обґрунтування ефективності комбінованої внутрішньокар’єрної автомобільно-конвеєрної транспортної схеми з наскрізним проїздом автосамоскидів при їх розвантаженні з точки зору економічної, технологічної та екологічної умов переходу на нову схему транспорту.
Методика. Для обґрунтування ефективності запропонованої схеми з наскрізним проїздом автосамоскидів при їх розвантаженні було застосовано системний підхід, що враховує економічну, технологічну та екологічну умови переходу на нову схему транспорту і, сформульовані на їх підґрунті положення щодо впровадження нових схем комбінованого внутрішньокар’єрного транспорту на глибоких кар’єрах.
Результати. Було порівняно чотири схеми комбінованого автомобільно-конвеєрного транспорту: з тупиковим фронтом і тупиковим розвантаженням, з наскрізним фронтом і тупиковим розвантаженням, з тупиковим фронтом і наскрізним проїздом із наскрізним фронтом і наскрізним проїздом автосамоскидів над бункером. Найбільш ефективні за трьома умовами переходу на нову схему транспорту є схеми з наскрізним проїздом автосамоскидів при їх розвантаженні.
Наукова новизна. Окрім відомих чотирьох типів перевантажувальних пристроїв із наскрізним проїздом автосамоскидів: з підйомним мостом, з поперечно-рухомим мостом, з привідними балками та з поворотною платформою, вперше було виділено п’ятий тип перевантажувальних пристроїв – з поворотними мостами, що рухомо закріплені до опорних балок (транспортних колій) з можливістю повороту у вертикальній площині. Така конструкція дозволяє відмовитися від приводу, а повертання розвантажувальних мостів вести за рахунок дії сили ваги гірничої маси.
Практична значимість. Встановлено, що впровадження схем із наскрізним проїздом автосамоскидів дозволяє скоротити об’єм гірничо-капітальних робіт на 2,7-7,5 млн. м3, витрати палива на 150 тис. л (2 літри за кожен транспортний цикл автосамоскидів), зберегти землі від порушення відкритими гірничими роботами розміром 5-13 га в залежності від моделі автосамоскидів, що застосовується для транспортування гірничої масі і глибини спорудження перевантажувального пункту.
Цель. Обоснование эффективности комбинированной внутрикарьерной автомобильно-конвейерной транспортной схемы со сквозным проездом автосамосвалов при их разгрузке с точки зрения экономической, технологической и экологической условий перехода на новую схему транспорта.
Методика. Для обоснования эффективности предложенной схемы со сквозным проездом автосамосвалов при их разгрузке были применены системный подход, учитывающий экономическую, технологическую и экологическую условия перехода на новую схему транспорта и, сформулированные на их основе положения по внедрению новых схем комбинированного внутрикарьерного транспорта на глубоких карьерах.
Результаты. Были сравнены четыре схемы комбинированного автомобильно-конвейерного транспорта: с тупиковым фронтом и тупиковой разгрузкой, со сквозным фронтом и тупиковой разгрузкой, с тупиковым фронтом и сквозным проездом со сквозным фронтом и сквозным проездом автосамосвалов над бункером. Наиболее эффективные по трем условиям перехода на новую схему транспорта есть схемы со сквозным проездом автосамосвалов при их разгрузке.
Научная новизна. Кроме известных четырех типов перегрузочных устройств со сквозным проездом автосамосвалов: с подъемным мостом, с поперечно-подвижным мостом, с приводными балками и с поворотной платформой, впервые было выделено пятый тип перегрузочных устройств – с поворотными мостами, подвижно закреплеными к опорным балкам (транспортных путей) с возможностью поворота в вертикальной плоскости. Такая конструкция позволяет отказаться от привода, а поворот разгрузочных мостов вести за счет действия силы тяжести горной массы.
Практическая значимость. Установлено, что внедрение схем со сквозным проездом автосамосвалов позволяет сократить объем горно-капитальных работ на 2,7-7,5 млн. м3, расход топлива на 150 тыс. л (2 литра за каждый транспортный цикл автосамосвалов), сохранить земли от нарушения открытыми горными работами размером 5-13 га в зависимости от модели автосамосвалов, которая применяется для транспортировки горной массы и глубины сооружения перегрузочного пункта.
Purpose. Substantiation of efficiency of the combined in-pit automobile-conveyor transport scheme with through passage of dump trucks at their unloading from the point of view of economic, technological and ecological conditions of transition to the new scheme of transport.
Methodology. To substantiate the effectiveness of the proposed scheme with through-dump trucks during their unloading, a systematic approach was used, which takes into account the economic, technological and ecological conditions of the transition to the new transport scheme and formulated on their basis provisions for the introduction of new combined mining transport.
Findings Four schemes of combined automobile-conveyor transport were compared: with a dead-end front and a dead-end unloading, with a through front and a dead-end unloading, with a dead-end front and a through passage with a through front and a through passage of dump trucks. The most effective under the three conditions of transition to the new transport scheme are schemes with through passage of dump trucks at their unloading.
Originality. In addition to the known four types of reloading devices with through-passage of dump trucks: with a drawbridge, with a transverse drawbridge, with drive beams and a swivel platform, the fifth type of reloading devices was first identified – with swivel bridges, swivel axles to support beams (transport tracks) with the possibility of rotation in the vertical plane. This design allows you to abandon the drive, and the rotation of the unloading bridges to conduct due to the force of gravity of the rock mass.
Practical implications. It is established that the introduction of schemes with through passage of dump trucks allows to reduce the volume of mining and capital works by 2.7-7.5 million m3, fuel consumption by 150 thousand liters (2 liters for each transport cycle of dump trucks), to save land. from violation by open mining operations of 5-13 hectares, depending on the model of dump trucks used for transportation of rock mass and the depth of construction of the transshipment point.