Мета дослідження – простежити життєвий і ратний шлях одного з найвідоміших пілотів
антигітлерівської коаліції, льотчика-випробувача, який долучився до створення новітньої авіаційної та космічної техніки СРСР. Методологія студії базується на застосуванні прийомів історичної
біографістики, конкретно-історичних досліджень та компаративістики. Автори послуговуються
спеціальною військовою та військово-історичною термінологією та здійснюють наукову реконструкцію історичного портрета на міждисциплінарних методиках і сучасних наукових підходах.
Висновки. Доля Амет-Хана Султана складалася подібно до шляхів багатьох його однолітків, які
мріяли про романтику неба. Війна розкидала їх по фронтах Другої світової й одним присудила
швидку смерть та забуття, а іншим – яскраві подвиги, незвичайні життєві траєкторії. Виховуючись
у простій кримськотатарській родині та здобувши звичайну для його покоління середню освіту,
майбутній пілот учинив за покликанням серця, а війна просто не залишила йому вибору. Однак
для того, аби стати льотчиком такого рівня, треба було мати ще щось, окрім бажання пілотувати
авіатехніку. Від природи кмітливий та емоційний, Амет-Хан Султан продемонстрував уміння тверезо оцінювати власні можливості, багато навчатися заради самовдосконалення, долати злами долі. Не пориваючи духовного й ментального зв’язку зі своїм стигматизованим народом, він як справжній громадянин намагався відновити історичну справедливість. Перебуваючи в «колі обраних», які долучалися до новітніх розробок радянського ВПК, Амет-Хан Султан і на цьому полі виявив себе як самовіддана, відповідальна, сповнена почуття обов’язку людина.
The purpose of the study to trace the life and military path of one of the most famous
military pilots the Anti-Hitler Coalition, a test pilot who joined the creation of the latest aviation and
space technology in the USSR. The methodology of the study is based on the application of techniques
of historical biography, specific historical research and comparative studies. The authors use special
military and military-historical terminology and carry out scientific reconstruction of the historical
portrait on interdisciplinary methods and modern scientific approaches. Conclusions. The fate of
Amet-Khan Sultan was similar to the paths of many of his peers who dreamed of the romance
of heaven, wanted to learn and love. The war scattered them on the fronts of World War II and sentenced
one to rapid death and oblivion, and the other – bright feats and unusual life trajectories. Raised in
a simple Crimean Tatar family and receiving the usual secondary education for his generation, the
future world-famous pilot acted according to his heart’s calling, and the war simply left him no choice.
However, in order to become a pilot of this level, you had to have something other than the desire to
fly aircraft. By nature clever and emotional, Amet-Khan Sultan demonstrated the ability to soberly
assess their own capabilities and learn a lot for self-improvement, to overcome the twists and turns
of fate. And, in the end, he was rewarded with impressive air victories and recognition from the state
and society, a new chance to pursue a career that he did not waste. Without severing his spiritual
and mental connection with his stigmatized people, he, as a true citizen, sought to restore historical
injustice. Being in the “circle of the chosen” who joined the latest developments of the Soviet post-war
military-industrial complex, Amet-Khan Sultan found himself in this field as a selfless, responsible, full of duty man.