Мета статті полягає у висвітленні процес формування та діяльності представницьких
органів влади, їх виконавчих структур у західних областях УРСР повоєнного періоду. Методологія
дослідження побудована на принципах історизму, об’єктивності, багатофакторності й усебічного
аналізу, міждисциплінарних підходах (зокрема методах історії, політології, соціальної психології
та ін.), а також на сучасному термінологічному апараті. Використано історично-генетичний, системний і структурний методи. Теоретико-концептуальним стрижнем дослідження стала діяльність
рад та їх виконкомів крізь призму форсованої радянізації реґіону, яка передбачала повну інтеґрацію західних областей до складу УРСР і проводилася особливо жорсткими методами. Наукова новизна. На підставі нових архівних та опублікованих джерел проаналізовано організаційно-правові засади діяльності місцевих органів влади, особливості кадрової політики, наведено статистичні
дані стосовно кількісного, якісного складів управлінців. Показано неефективність роботи рад та
їх виконкомів в умовах партійного контролю й централізованої владної вертикалі. Наголошено на
численних зловживаннях і корупційних схемах, що були притаманні управлінському середовищу.
Підкреслено складне становище сільської адміністрації внаслідок подвійного тиску: з боку вищих владних структур та учасників національно-визвольного руху. У висновках наголошено на
«імпортованому» характері владних структур, насаджуваних у західних областях УРСР за зразком
командно-адміністративної системи СРСР. Констатується другорядний статус місцевих органів
влади у системі радянських управлінських структур реґіону й республіки загалом, штучне звуження їхніх повноважень шляхом підпорядкування парткомітетам та обмеження фінансової й матеріальної бази, що перешкоджало належному впливу на суспільно-економічний розвиток територій.
Зазначено, що кадрові питання вирішувалися центром переважно без урахування місцевої бюрократії, а шляхом призначення на керівні посади відряджених сюди функціонерів із різних куточків СРСР та УРСР, що створювало нездорову атмосферу в місцевому управлінському середовищі та суспільстві західноукраїнських областей загалом.
Purpose of the article is to highlight the process of formation and activities of
representative authorities and their executive structures in the western regions of UkrSSR in the
postwar period. Methodology of study is based on principles of historicism, objectivity, multifactorial
and comprehensive analysis, interdisciplinary approaches (including methods of history, political
science, social psychology and others), as well as modern vocabulary. The historical and genetic,
system and structural methods were used to prepare the text. The theoretical and conceptual core
of the study is activities of councils and their executive committees in terms of forced Sovietization
of the region, which included full integration of the western regions of UkrSSR and was carried out
by particularly harsh methods. Scientific novelty. Based on new archival and published sources, the
organizational and legal foundations of the activities of local authorities and features of personnel
policy were analyzed, the statistical data on the quantitative and qualitative composition of managers
were presented. The ineffectiveness of the work of councils and their executive committees under
party control and centralized power vertical was shown. The numerous power abuses and corruption
schemes inherent in the management environment were noted. The difficult situation of rural
administration as a result of double pressure was emphasized: by power structures and members
of the national liberation movement. The conclusions emphasized the imported nature of the power
structures placed in the western regions of UkrSSR by the example of command and administrative
system. The secondary status of local authorities in the system of Soviet administrative structures of
the western region of Ukraine and the republic as a whole, the artificial reduction in their powers by
subordinating to party committees and limiting the financial and material base that prevented their
proper influence on the social and economic development of the region were stated. It was noted that
personnel issues were solved by the center mainly without taking into account the local bureaucracy
by appointing functionaries sent here from different parts of USSR and UkrSSR to leading positions,
which created an unhealthy atmosphere in the local management environment and society of Western Ukraine as a whole.