Мета дослідження – проаналізувати перебіг конфлікту між єпископами унійної церкви Яном Малаховським та Інокентієм Винницьким наприкінці XVII ст. Місцем пастирського служіння для обох було визначено один і той
самий єпископат Перемишля, але першого призначив Рим, а другого – король.
Конфлікт набув такої сили й непримиренності, що врахувати повністю інтереси сторін було дуже складно, це загрожувало розривом дипломатичних відносин між Короною Польською та Римом, підривало основи Брестської унії. Тема
протистояння чітко простежується в листуванні, особливо в 1691 р., між королем Яном III Собеським і кардиналом-протектором Корони Польської Карло
Барберіні. У статті використано такі методику та підходи, як систематичний і критичний аналіз листів, що зберігаються у Ватиканській апостольській бібліотеці, у поєднанні з деякими документами з архіву Священної конґреґації
пропаґанди віри. Із цих матеріалів випливають чимало деталей конфлікту між
сановниками унійної церкви в Україні, а також між їхніми покровителями в
Римі та Варшаві. Суперечка спалахнула після докору, зробленого Малаховським
Винницькому, із приводу того, що останній не демонстрував вірності католицькому обряду. Утім ця історія мала свій підтекст, адже йшлося про складне переплетіння прероґатив короля та римської церкви, на які впливала політика Московського патріархату. Дослідження цього церковного спору на підставі вивчення листування польського монарха й кардинала Барберіні раніше не проводилися,
що зумовлює наукову новизну статті. Висновки. Упродовж багатьох років у
розв’язанні зазначеного конфлікту брали участь як Священна конґреґація пропаґанди віри та апостольські нунції у Варшаві, так і сам король Ян III Собеський. При цьому всі сторони були зацікавлені в конструктивному й мирному вирішенні
суперечки між єпископами. Що, зрештою, і призвело до позитивного результату.
The purpose of this research is to analyze one of the problems that
have counterposed the Church of Rome to the Warsaw court during the Early Modern
Period, specifically related to the question of Ukrainians Uniat. It is an issue that
this investigation addresses through a case study that emerges clearly within the
correspondence exchanged – especially in 1691 – between Jan III Sobieski and
the Protector of the Kingdom, Cardinal Carlo Barberini. The systematic and critical
reading of these missives, kept in the Vatican Apostolic Library, combined with some
documents preserved in the archive of the Sacred Congregation for the Propagation
of the Faith, is the method we used to reflect on the tensions existing between the
courts of Rome and Warsaw around the Ukrainian Uniats. The central theme of
the correspondence was the dispute arose between the uniat bishop Malakhovskyi
and Vynnytskyi, bishop who recently had left the schism to embrace Catholicism.
Both had been destined for the pastoral care of the same bishopric, but the first had
been appointed by Rome, the second one by the King. Immediately the cohabitation
became extremely difficult to manage. This conflict – arose after a reprimand made
by Malakhovskyi to Vynnytskyi who was not demonstrating loyalty to Catholic
practices, – hid more complex dynamics. These concerned the royal privileges, the
prerogatives of the Church of Rome and the influence of the neighboring patriarchate
of Moscow, to be considered within a very strategical territory such as Ukraine at
that time. Reconstruction of the course and nature of the conflict generates a scholar
novelty of the study. Conclusion. For many years, this problem engaged the Sacred
Congregation for the Propagation of the Faith, the apostolic nuncios at the Polish
court and Jan III Sobieski, all of them interested in finding a satisfactory solution
to the dispute between the two bishops. The dualism between Malakhovskyi and
Vynnytskyi was a very complex deal that threatened to break the diplomatic relations
existing between the Polish and roman courts, endangering even the basis of the Union of Brest.