У статті порушено проблему історичної пам’яті та конфлікту
суспільної й індивідуальної «пам’яті», їх впливу на осмислення подій
минулого й особистого вчинку героя в романі у віршах Анатолія
Шкуліпи «Берест» (2011). Головним героєм роману є реальна особа,
Олексій Берест, уродженець Сумщини, який здійснив героїчний подвиг
в роки Другої світової війни – підняв прапор Перемоги над
рейхстагом, але був викреслений із списку нагороджених через те, що
він українець. Художньо інтерпретуючи біографічні дані про героя,
автор відтворив на психологічному рівні наслідки суб’єктивних та
історичних факторів, які не можна ні вилучити, ні забути, подав
картини пережитого, зв’язки з позатекстовою реальністю й реальним героєм. Роман у віршах А. Шкуліпи визначено як історично-філософський,
він має складну, своєрідну образно-структурну й композиційно-поетичну будову: замість прологу «Історія проростання Берестом», епілогу «Чого не відбереш», п’ять частин, які автор означив блискавками, поділено на вісім, дев’ять підрозділів – вихри, у назвах яких філософські роздуми, мудра й трагічна доля Олексія і його народу.
The article deals with the problem of historical memory and the conflict of
social and individual «memory», their influence on the understanding of the events
of the past and the personal action of the hero in the novel in verses of Anatoii
Shkulipa «Berest» (2011). The main character of the novel is a real person, Alexei
Berest, a native of Sumy region, who made a heroic feat during the Second World
War - raised the Victory Flag over the Reichstag but was removed from the list of
awarded because he was Ukrainian. Artistically interpreting biographical data
about the hero, the author reproduced on the psychological level the consequences of
subjective and historical factors that can neither be removed nor forgotten, he
presented pictures of the experience, connections with extra-textual reality and the
real hero.
The study defines A. Shkulipa’s novel in verses as historical and philosophical
novel that has a complicated, peculiar figurative and structural and compositional
poetic structure: instead of the prologue has it «The History of the Sprouting with the
Breat», as the epilogue there is «The One You Can’t Take It». Five parts which are
described by the writer as «lightnings», are divided into eight, nine divisions -
whirlwinds, whose names include philosophical reflections, the wise and tragic fate
of the people of Alexei and his people.