У статті проаналізовано семантику кольорів, польових квітів
та явищ природи, що їх оприявнила у своїй художній практиці
письменниця української діаспори Докія Гуменна. Доведено, що образ
природи постає через символізацію й відбиває як різновекторну
автопсію персонажів (самопізнання через аналіз власних вчинків),
так і колізії, контрастність (зіткнення протилежних поглядів,
інтересів). З’ясовано, що обсервація символів допомагає дешифрувати
людину й світ в художніх образах. Розкрито гносеологічне, наукове
пояснення символів, що має інтерполяційне тлумаченн, яке
залежить від змалювання внутрішнього світу героїв, часово-
просторових вимірів, загальної специфіки художнього моделювання,
пізнання під кутом зору сприйняття реальності чи ірреальності
буття.
The article analyzes the semantics of colors, wild flowers and other natural
phenomena, which were described in the artistic practice of Ukrainian diaspora
writer Dokiia Humenna. It is proved that the image of nature arises through
symbolization and reflects both autopsy of varied characters (through self-analysis
of the actions) and collisions, contrast (clash of opposing views, interests). It is found
out that observation of symbols helps to decrypt a person and the world in artistic
images. The epistemological, scientific explanation of symbols, having interpolation
interpretation that depends on the depiction of the inner world of the characters,
time-spatial dimensions, overall specificity of artistic design, knowledge at the angle
of perception of reality or unreality of life has been revealed.