У статті досліджено жанрово-структурні модифікації
різдвяного оповідання, що були зумовлені зміною семантики образу
Різдва в українській літературі ХХ ст. На матеріалі маловідомих
творів українських письменників, зокрема еміграційних, з’ясовані
тематичні домінанти та художні особливості оповідань і новел,
маркованих як різдвяні. Уведено в науковий обіг окремі зразки новелістики Клима
Поліщука, Василя Софроніва-Левицького, Ольги Горянки, Зосима Дончука, Петра Волиняка. Доповнено наукові уявлення про творчість
Докії Гуменної та Олени Звичайної. Уточнено жанрову специфіку різдвяного оповідання, функціонування різдвяної образності, яка
відіграла важливу роль у розкритті антигуманної сутності сталінської політичної системи. Семантика Різдва у творах різко
контрастувала із зображеною дійсністю, виконуючи викривально-критичну функцію.
In the article the genre and structural modification of the Christmas story were
studied, which were caused by the change of image of the Christmas semantics in
Ukrainian literature of the XX century. On the material of little-known works by
Ukrainian writers, including emigrants, the thematic and poetic dominants in the
short stories, marked as Christmas stories, were investigated. Into scientific circulation some examples of the short stories by Klym
Polishchuk, Vasyl Sofroniv-Levytskyi, Olha Horianka, Zosym Donchuk, Petro
Volyniak were introduced. The scientific assessment about Dokiya Humenna and Olena Zvychaina were supplemented. The genre specifics of Christmas story, functioning of the Christmas imagery, which played an important role in revealing
the inhuman nature of the Stalinist political system, were clarified in details.
Christmas semantics in the works sharply contrasted with the depicted reality, performing accusatory-critical function.