У статті розглядаються домінантні аспекти трансформації євангельських сюжетів та
образів, особливості їх функціонування у сучасному літературному контексті, звернено увагу на
розширення та видозмінення біблійського жанру та біблійського героя. Досліджується
багатозначність традиційних сюжетів, образів та мотивів, подано процес творчої
літературної обробки у різноманітні структурно-змістові звʼязки у творчості Федора
Достоєвського. У новому варіанті формуються оригінальні семантичні одиниці роману автора
«Брати Карамазови».
Встановлено, що звернення до біблійської теми у системі поетики роману Федора
Достоєвського, вплетіння біблійних афоризмів у мовну організацію твору складають
найважливішу канву євангельського сюжету у даному творі.
На конкретних прикладах аналізується образність роману «Брати Карамазови» з позиції
біблійних аналогій, передусім встановлена присутність у творі власне євангельських образів та
текстів. Так, спостереження над художньою формою роману через біблійний образ дає
можливість відобразити уявлення про людину та метафізичне розуміння її природи.
The article deals with the dominant aspects of transformation of gospel plot and images, peculiarities of their
functioning in the modern literary context, the attention is paid to the broadening and modification of the biblical
genre and biblical character. The multivalence of traditional plots, images and motives has been studied, the process
of creative literary adaptation into the different structural-contextual ties in the creative work of Fedor Dostoyevskyi
has been offered. Original semantic units of the novel of the author «Brothers Karamazovy» have been formed in the
new version.
It is determined that addressing biblical theme in the system of poetics of the novel of Fedor Dostoyevskyi,
implementation of biblical aphorisms into the linguistic organization of the novel make up the most important
feature of gospel plot in this work of art.
By the actual examples the figurativeness of the novel «Brothers Karamazovy» from the point of view of biblical
analogies has been analyzed, first of all the presence in the novel strictly gospel images and texts has been
determined. Thus, observation over the artistic form of the novel through the biblical image allows us to represent
conceptions about a person and metaphysical understanding of its nature.