The article contains results of geobotanical studies carried out in
2003—2004 and supplemented in the summer of 2009, in the area of a local
railway line in the Wielkopolska region in Poland, between the railway stations of Czempiń and Śrem, on the total line length about 20 km. The
studies include vascular plants spontaneously occurring within the area.
In order to reveal the characteristic features of the flora, the studied railway line was divided into 37 equal segments and each segment
was regarded as a separate locality. For each registered species, the total
number of localities provided the basis for the determination of the occurrence frequency by a 5-degree scale.
The flora of the studied railway line includes 332 plant species.
Among them, indigenous species (apophytes) distinctly dominate as
compared to anthropophytes, while, in terms of species numbers, the
richest groups are families Asteraceae and Poaceae. The most frequently encountered species were Artemisia vulgaris and Hy peri cum perforatum, found in all localities on the railway line. Our studies also have
demonstrated that, despite the local character of the studied railway
line, the identified flora also includes plants revealing a particular preference for occurrin along main railway lines. Among others, they include Aegilops cylindrica, Bromus japonicus, Bunias orientalis, and Lepidium virginicum.
A comparison of the major part of the flora from six localities on
the railway line between the first station Czempiń and the last station
Śrem has shown the highest similarity. Its value calculated with the use
of the Steinhaus equation (similarity coefficient, similarity indices)
showed 0.74.
У статті висвітлені результати геоботанічних досліджень, проведених у 2003—2004 рр. і влітку 2009 р., поблизу залізничної колії у Великопольському регіоні Польщі, між залізничними станціями Чемпіон і Стрем, загальною протяжністю близько 20 км. Вивчено видовий склад судинних рослин, які спонтанно попадають на обстежувану територію. Флора залізничних колій нараховує 332 види; в їхньому складі домінують апофіти над антропофітами. За таксономічним складом найчисельнішими є види родин Asteraceae та Poaceae. Так, Artemisia vulgaris і Hypericum perforatum найчастіше трапляється у всіх локалітетах. Наші дослідження також показали, що, незважаючи на локальний характер видового складу території залізниці, в ньому відмічені рослини, які характерні для залізниць. Серед них — Aegilops cylindrica, Bromus japonicus, Bunias orientalis, Lepidium virginicum. Порівняння флори з шести локалітетів на залізничній колії між першою станцією (Чемпі) та останньою (Стрем) свідчить про високий ступінь їхньої подібності (коефіцієнт подібності 0,74 — за Стейнхаусом).
В статье представлены результаты геоботанических исследований, проведенных в 2003— 2004 гг. и летом 2009 г., вблизи железнодорожной линии в Великопольском регионе Польши, между железнодорожными станциями Чемпион и Стрем, общей протяженностью около 20 км. Изучен видовой состав сосудистых растений, которые спонтанно попадают на исследуемую территорию. Флора железнодорожных путей насчитывает 332 вида, в их составе четко доминируют апофиты над антропофитамы. По таксономическим составом самыми многочисленными являются представители семейств Asteraceae и Poaceae. Artemisia vulgaris и Hypericum perforatum чаще всего встречается у всех локалитетах. Наши исследования также показали, что, несмотря на локальный характер видового состава железной дороги, в нем представлены частично растения, характерные для территории железных дорог. Среди них — Aegilops cylindrica, Bromus japonicus, Bunias orientalis, Lepidium virginicum. Сравнение флоры с шести локалитетов на железнодорожном пути между первой станцией (Чемпи) и последней (Стрем) показывает высокую степень их сходства (коэффициент сходства 0,74 — по Стейнхаусу).