У статті досліджено визначальні домінанти експресіоністичного світобачення в
літературному вимірі ХХ століття, зосереджено увагу на близькості імпресіоністичної
поетики та мовних засобах мистецької спадщини українського і австрійського письменників.
Змога продуктивного різноаспектного компаративного дослідження подається з точки зору
художньо-стильових особливостей новел М.Хвильового та Ф.Кафки.
Наведено паралелі та аналогії між творами авторів, представлено власну спорідненість
поетики та стилю новел через їх експресіоністичне світобачення. Встановлено, що у прозі обох
авторів найвиразно втілені загальні принципи експресіоністичної поетики, саме спільність
новел на загальному ідейно-тематичному, генетичному та типологічному рівнях. Твори
письменників розглядаються як певний код людських відносин, як своєрідна модель життя.
На конкретних прикладах продемонстровано моральні метаморфози, які письменники
втілюють у відповідні аналогії-символи у творчості. Символічно на типологічному рівні
виявляється як подібність тематики та ідейного навантаження, художніх засобів аналізованих
новел.
Determinative dominants of expressionistic conception of the world in literary dimension of the XX century have
been studied, the attention has been concentrated on the closeness of impressionistic poetics and linguistic means of
artistic heritage of Ukrainian and Austrian writers. The attempt of productive many-sided comparative research has
been offered from the point of view of artistic-style peculiarities of the novels of M. Khvyliovyi and F. Kafka.
The parallels and analogies between the works of the authors have been shown, own kinship of poetics and style
of the novels through their expressionistic conception of the world has been offered. It has been determined that in the
prose of both authors general principles of expressionistic poetics, exactly the community of the novels at general
idea-topical, genetic and typological levels have been clearly embodied. The works of the authors are studied as a
certain code of human relations, as a peculiar model of life.
Moral metamorphosis, embodied by the authors into the appropriate analogies-symbols in creative work, have
been demonstrated by the actual examples. Symbolically at the typological level likeness of thematic and elevated
loading, artistic means of the novels under analysis has been made apparent.